В «Скстинськй Мадонн» на першому план трагчне вдчуття, яке випромнються з прекрасно молодо жнки з немовлям – Богом на руках, якого вона вдда на спокутування людських грхв. Акрсй в шоц, адже вн нкого не пускав до доньки.
Замовники сприймали ц твори за незавершен доркали старому майстру. до 1485 – 1490 рр. ), характерний представник переходу Високого Вдродження до Пзнього. Тицан придляв багато часу малюванню й ще бльше – сплкуванню з видатними дячами науки й мистецтва, що були з оточення феррарського правителя. Вн проводив мсяц в каррах, щоб отримати необхдний каррарський мармур.
Крм того, вн встиг довести майже до кнця велику композицю «Преображення». Карл V поважа художнику почесний титул палатинского графа й запевня йому довчну пенсю. Тициан выполнил множество рисунков, отличающихся смелой живописной манерой. В останн пятилття свого життя Рафаель створив портрети, за свою характернстю життвстю не поступаються кращим портретам Гольбейна (портрети Бальдассаре Кастльйоне, кардинала, папи Лева Х з кардиналами Росс Медч). в один з оплотв гуманзму республканських мських свобод у свт наростання феодально реакц. Це видно у всх його Мадоннах, починаючи з юно соромязливо «Мадонни Констабле», у «Мадонн в зелен», «Мадонн з щигликом», «Мадонн в крслах» особливо у «Сикстинськй Мадонн» (Рис. Для церкви Санта-Маря вн пише «Апостола Марка», для Санта-Джованн — «Петра-Мученика», для собору Тревзо «Благовщення» — уклнна Свята Два напередодн храму зверта до глядача свй смиренний чарвний лики Знатн венецанськ смейства замовляють Тцианом портрети свох предкв.
К этому периоду относится и ряд портретов, спокойных и строгих по композиции, сдержанных и богатых оттенками, тонко психологичных (Мужской портрет, Национальная галерея, Лондон Юноша с перчаткой, около 1520, Лувр). Вираз обличчя таке, нби вн ще намагаться боротися за життя, немов хоче щось сказати (ще й рот напввдкритий), але бльше не може: оч закриваються, лва рука впала безсило. виявився правий.
Реалстичне зображення людини стало головною метою художникв Раннього Вдродження. Та Зевс не да скривдити свого сина прекрасну Данаю, ящик успшно виплива на береш, а Персей вироста могутнм гером. Темперамент та могутн почуття не полишали художника до останнх рокв життя. Людське тло на картинах початку XVI ст.
Притримуючись власно традиц, Мкеланджело намалював усх персонажв сюжету оголеними, але десятилттям пзнше художник-пуританин "одягнув" х, оскльки культурний клмат став бльш консервативним. Останньою роботою Тицана «Пта» (бл. Це враження посилю поза рух Никодима, який тльки що опустився на колна (плащ рзко сповз з його плеча), щоб допомогти: вн чпа повислу руку Христа, пднявши голову, загляда в його обличчя, або хоче почути його останн слова. На початку XVI ст. Його образи в цей перод спокйн радсн, вдмчен життвим полнокровием, яскравстю почуттв, печаткою внутршньо просвтленост.
Одню з раннх портретв Тицана званий Юнак з рукавичкою. замовниками майстра були дож й нш висок чиновники Венец, а також пископи й посланц папи.
Свою репутацю художник пдтвердив, закнчивши в 1518 роц дворчний працю з створення ввтарного образу «Ассунта» (або «Вознесння Мар») для Санта Маря Де Фрар – венецансько церкви. Прихавши до Млана в 1482 роц, да Внч пробув тут до 1499 року. Слабшав зр, вн бльше хворв, його картини втратили чтк контури та локальн фарби. Вже його «Даная» (бл.
Багато портретв писав Тцан в 40- роки.
Вн прожив рвно столття., псля уважного вивчення робт Рафаеля Мкеланджело, Т. виробля самостйний стиль. У строкатй, рзномасто натовп на площ головна фгура на передньому план – товстий, багатий патрицй в яскраво-червонй мант поверх розкшного парчев вбрання (не натяк на вищих рархв католицько церкви. ).
У жночих ж образах його прзвища бльше приваблювало зображення зовншньо краси. – время расцвета портретного искусства Тициана. Тцану цього бракувало. Друкарство в рзних формах просочу увчнювали Ренесанс. Згодом тут панував масляний живопис.
Пзн картини Тицана переливаються безлччю пвтонв, купують легксть. В картины на религиозные и мифологические темы он вводил обширные архитектурные фоны, наполняя их бытовыми деталями (Введение во храм, 1534-38, Галерея Академии, Венеция Венера Урбинская, 1538, Уффици). Не стльки архитектурность геометрична точнсть композиц, скльки глибока внутршня музикальнсть вдрзня картини венецанських майстрв.
Слабшав зр, вн бльше хворв, його картини втратили чтк контури та локальн фарби. Його мсце в ряду самих перших майстрв талйського Ренесансу, його становище глави венецансько школи живопису в перод найвищого розквту, його слава одного з найбльших колориств в мистецтв живопису – все це незаперечн факти. Вона досяг свтово слави, стало дуже багатим людиною, шанують у республц. Потм Тцан. Швидше, вони працювали разом, але Тцан був помчником другою скрипкою в хньому дует. Але до кнця XVI ст. Тицан Картини й бографя Тициано Вечеллио Тицан (властиво Тициано Вечеллио, Tiziano Veccellio) (близько 1488/1490 – 1576), талйський художникь епохи Високого й Пзнього Вдродження. тому х колорит виру, кожен колр набува на полотн бажано сили звучання в перекличц з сусднми кольорами.
8. ). Хтось помтив, що Тцан був самим везучим з художникв — завжди опинявся в потрбний час в потрбному мсц. Батько художника якийсь час займав посади начальника народного ополчення та нспектора шахт, де видобували руду. При цьому снувало безлч реальних рабв. До кнця XV столття, коли поздки португальцв в глиб Африканського континенту привели до появи чорних рабв, а люди рзних рас (татари, греки та н. ) Купувалися у туркв, талйськ ринки рабв зробили звичним мелькання екзотичних осб серед домашнх слуг. У картин «Любов земна небесна», написано близько 1514 року, лрика диля остаточно поступилися мсцем святковим фарбам чуттвост – це було практично перший твр Тицана, яскраво розкрив сворднсть його творчост. Цю нехитро застиглу картину Тицан перетворю на повний життя портрет.
Майстер буду колористичну гаму, пдпорядковану приглушенному золотистому тону, на тонких вдтнках коричневого, синьо-сталевого, рожево-червоний, блдо-зеленого. Леонардо зобразив драматичну дю, обравши момент, коли Христос говорить свом учням: «Один з вас зрадить мене». Художник виража це позами, рухами, жестами рук. Вплив живопису посилювалося також поширенням друку. Як би прагнучи наблизити зображення до глядача, художник часто вводив в картини на релгйн та мфологчн теми архтектурн фони побутов детал (Введення в храм, 1534-1538, Галерея Академ, Венеця Мадонна см Пезаро, 1526, церква Санта-Маря Глороза де Фрар, Венеця Венера Урбнська, 1538, Галерея Уффц, Флоренця).
Тод ж Тцан створю багато жночих образв. Петра. Картина зображу зустрч Вакха з вол богв залишено Тесема Арадни.
Але багато розпочат роботи залишалися протягом мсяцв рокв незавершеними. 40 – 50-т роки зaposявилися перехдними для пзнього, самому чудовому пероду його життя. — Л. Л. ) в Рим папою Левом Х, услыхавшим про венецианце, сотворившем грандозне ввтарний «Вознесння Дви Мар» церкви Фрар, Тцан вдмовився вд втшного запрошення. А вийшовши з майстерн, сказав Вазар: «Все, що вн пише, здйснються тут, на земл».
Це Венеця. Але головне в картин – це обличчя Мадонни, в якому втлений синтез деалу краси з деалом християнсько духовност, що характеризував свтогляд Високого Вдродження.
Тцан смливо бере колрн й тональн спввдношення, поднуючи х з нби свтяться тнями. Анну» «оанна Хрестителя». За ними – просторе небо з блими купчастими хмарами.
Приблизно до цього часу належить один з небагатьох станкових живописних творв Мкеланджело – «Мадонна Дон» (Святе смейство) (Рис. 9. ). У ньому художнику вдалося передати напружену духовне життя людини, приховану вд стороннх. Мажорный колорит построен на созвучии глубоких, чистых красок (Любовь земная и небесная, около 1515-16, Галерея Боргезе, Рим Флора, около 1515, Уффици Динарий кесаря, 1518, Картинная галерея, Дрезден). Христос, з вогненною блискавкою в руц, невблаганно роздля всх жителв земл на врятованих праведникв, зображених у лвй частин композиц, гршникв, що спускаються в Дантове пекло.
У свох зрлих творах (Мадонни, ввтарн образи, сцени з вангеля на тл пейзажу, алегор та портрети) художник розкрива велич духовного свту людини. Цей перод повязаний з менами трьох генальних митцв – Леонардо да Внч, Рафаеля, Мкеланджело, а також з творчстю архтектора Браманте, живописцв Джорджоне, Тицана та багатьох нших. Осыпаемый золотом спраглих його пензля, вн мг вести життя вельмож кохатися, як так кохав Рафаель, але й Не шукайте в реальному житт Тицана казково романтики неймоврних поворотв.
Проте в пзнй перод творчост Тицана все змнються: втрачаються риси внутршньо гармон, урвноваженост, фарби стають похмурими, сталевими, оливковими («Святий Себастьян» та н. ). Силует Арадни видляться на тл моря неба. У будь-який момент Тицан був готовий змнити концепцю картини.
Не тльки слова народжувалися в друкарсько майстерн впливали на оч вуха читачв слухачв по всй вроп. 11. ). Це тим бльше да привд думати, що художник у цьому твор оплакав власну близьку кончину. Приглушен золотист тони, синй з сталевим вдтнком, нескнченне число рожево-червоних тонв. Культурн змни х совершенно не торкнулися. В цей перод художник вддавав перевагу монументальних композицй, виконаних пафосу динамки (Вознесння Мар, близько 1516-18, церква Санта-Маря Глороза де Фрар, Венеця).
Але пдпорядковуючи колорит мови обмних форм, Мкеланджело знаходив так вдтнки рожевого, зеленого, синього, бузкового, золотистого, як посилюють виразнсть нби скульптурних образв (Рис. 12. ). Ця подя викликала захоплення всього мста. У т дн Тцан писав для кардинала Олександра Фарнезе свою «Данаю». Культурн змни х совершенно не торкнулися.
Арадна з переляку вдвертаться вд бога вина. Лише фгура Христа на тл вкна з блакитним небом спокйна, сумна, майже безпристрасна. Традицйна тема оплакування трактована оригнально дуже вльно. Замовники сприймали ц твори за незавершен доркали старому майстру. Так у Венец вперше дзнались про художника, котрий в майбутньому буде одним з найгенальнших малярв свту. До кнця життя Т. виробив нову технку живопису.
Згодом тут панував масляний живопис. Чим багатолюдн церемоня, тим ширше полтичний вплив.
Вн звертався до жанру портрета, його твори наповнен подихом життя: «Любов земна небесна», «Вознесння Мар», «Венера Урбнська», «Венера перед дзеркалом», «Даная» та н. Ус полотна вдрзняються проникненням у внутршнй свт людини, його осмисленням. Погляд Мадонни спрямований повз глядача, сповнений скорботного провщення трагчно дол сина. До кнця життя у величну мистецтво Тицана все бльше проникають трагчн мотиви.
Це, начебто, й пдтверджують роботи обох над фресками в Фондако де Тедеск (Нмецькому подвр), адже торгвельна мперя Венеця шанувала звязок з Нмеччиною. (Фрески зпсувалися у вологому клмат Венец, в музей перенесли жалюгдн залишки). Дв могутн колони пдносяться вгору. У Джованн Беллн рзномантна тематика, чимало мадонн.
Картина вража свою цлснстю, грандознстю. У свой творчост художник намагаться охопити багато рзностороннх мотивв жанрв живопису. Згодом тут панував масляний живопис. – 1576) итальянский художник эпохи Высокого и Позднего Возрождения. Постать Христа вмщена злва на драбин, вона протистоть глумящейся натовп, а злва на мсц зображений плачучий (кричущий) хлопчик, нби вн звертаться до глядачв, робить учасником того що вдбуваться под.
Зявилася можливсть розмножити на папер будь-який вид знання будь-як досягнення. Вже несуть сокиру. Безпосереднсть гра в нй велику роль, нж класична традиця. Вн накладав фарби на полотно пензлем, шпателем, пальцями. нший би на його мсц кинув усе, бо (як прийнято вважати) тльки в Рим можна було стати великим.
С удивительной прозорливостью изображал художник своих современников, запечатлевая различные, порой противоречивые черты их характеров: уверенность и достоинство, лицемерие, лживость и подозрительность и т. д. Наряду с одиночными (Ипполито Медичи, 1532-33, так называемая Ла Белла, около 1536, Пьетро Аретино, 1545, – все в Галерее Палатина, Флоренция Карл V, 1548, Старая пинакотека, Мюнхен), он создавал и групповые портреты, беспощадно вскрывая скрытую сущность взаимоотношений изображённых персонажей (Папа Павел III с Алессандро и Оттавиано Фарнезе, 1545-46, Национальный музей и галерея Каподимонте, Неаполь). Такими метрами для нього стали Рафаель Мкеланджело. Двч – в 1547/48 1550/51 роках – Тицан де за запрошенням Карла V в Аугсбург. Високого Вдродження належить Джованн Беллн (бл. Христос знесилений.
«Скстинська Мадонна» – один з найбльш досконалих творв Рафаеля в образнй мов композиц: постать Мар з немовлям, чтко вимальовуться на тл неба, поднана загальним ритмом рухв з постатями св. Адонс теж покохав прекрасну Венеру, та не тльки одну вн кохав. виконували здоровим, енергйним, атлетичним, подбним до античного тла Грец.
Роки роботи плч-о-плч з Джорджоне (1508 – 1510), обом за 30 Звичайно, занадто талановитий шляхетний Джорджоне рано пзнав успх визнання. Вн античнсть – це невтримна язичницька радсть буття, стихйна сила чуттво краси. Протягом усього життя Рафаель шука образ гармонйно досконало людини. Джованн першим оволодв новою для Венец технкою олйного живопису. Його радсн «Мадонна з вишнями» «Циганська мадонна», що живуть нин в Антверпенском музе, зявилися б, ймоврно, викликом лагдним мадоннам Рафаеля, якби художники знали один одного.
Тицан вдрзнявся врою у волю, розум можливост людини. Швидше, вони працювали разом, але Тцан був помчником другою скрипкою в хньому дует. Темперамент та могутн почуття не полишали художника до останнх рокв життя.
сну переказ, що юнак взяв участь у виконанн картини «Хрещення Христа» свого вчителя, самостйно написавши одного з уклнних ангелв, при цьому так, що перевершив свого вчителя. Помер Леонардо да Внч 2 травня 1519 року. Сюжет цьому житт, сповненим фантастичних праць, до трагчност простий. Тцан майже залишав Венец, зробивши виняток лише мператора Карла V, прийнявши його запрошення в Аугсбурз.
Його довга борода струмен мж могутнх пальцв. Тому вважали його пзн картини незакнченими. Гробниця повинна була розташовуватися в споруджуваному Собор Св. Листи ж за нього писали пд диктовку. Якщо яскравсть глибина кольору посилювалася олйними фарбами, то застосування полотна замсть дощок полегшило створення перемщення великих картин.
Вивчаючи пд його кервництвом малюнок, Тицан незабаром виявив свою природну обдаровансть у всх тих областях таланту смаку, як необхдн для мистецтва живописця. Ус домочадц легко дзналися в вдбитому образ риси Люч. Протестанти почали ретельне дослдження питання про кордон мж мирським священним. Величний, спокйний суворий вн на останньому автопортрет. Прихав у Венецю в юнацьк роки. Зараз картина збергаться в Лувр як один з найбльших шедеврв свтового мистецтва.
Пд видом золотого дощу вн проника у каземати Дана вступа з нею в нтимн стосунки. Але вдивмося в останнй його автопортрет, в це суворе обличчя, на якому нема навть ознак безтурботного щастя.
Тут його правою рукою в художнх адмнстративних питаннях був другий син Орацо. Тицана ще за життя називали "королем живописцв живописцем королв", яке вдкриття област образотворчого мистецтва надали значний вплив на творчсть митцв у наступному. Цю картиною завершуться творчсть останнього великого представника Високого Вдродження. У «Ассунте», великому ввтарному твор, виконаному в 1516 роц, вн цлком незалежно виршу проблему об039днання форми кольору.
Мистецтво епохи Ренесансу значною мрою носило релгйний характер. ( я його навть розумю, бо полювання, рибалка, футбол, пиво – для чоловкв то майже святе). Вони обднан загальним золотим колоритом, який символзу боже свтло. Але нкого нема, нхто не поспша на поклик.
Хвилювання пробга по всй груп, деяк апостоли встають. тим не менше видно, що н Себастьяно дель Пьомбо (1485 – 1547 рр. ), виходець з Венец, який став у Рим учнем Мкеланджело, н Вазар, н Понтормо (1494 – 1557 рр. ) Бронзно (1503 – 1572 рр. ) не можуть вже вважатися художниками, що представляють вершини мистецтва великого столття. Окрм Венери Адонс любив понад усе на свт одну рч – це полювання.
Друга ж картина була виконана для ще бльш значного високопоставленого замовника, а саме для Габсбургв, тобто для мадридського двору, Карла V принца Флпа. Слд памятати, що в тому числ завдяки «Дана» Тцан ста улюбленим художником монарха, встановивши з ним чудов стосунки, як пдтримував з всм спанським двором протягом сорока рокв. Вд мператора виходили численн замовлення висок почест: в 1533 роц Тцан був удостоний рицарського звання титули графа Кавалера золотий шпори, досягнувши слави суспльного становища, недоступного ншим художникам. Замсть амура на полотн зявляться – що бльш вдповда тексту Овдя про Дана – фгура старо нян, яка збира в фартух золот монети. Зявляться собачка, «роздля ложе» з Данаю. У багатьох традицях собака повязана з жночим началом вегетативними функцями, асоцюючись з сексуальнстю. Роки роботи плч-о-плч з Джорджоне (1508–1510), обом за 30 Звичайно, занадто талановитий шляхетний Джорджоне рано пзнав успх визнання. Роки роботи плч-о-плч з Джорджоне (1508–1510), обом за 30 Звичайно, занадто талановитий шляхетний Джорджоне рано пзнав успх визнання. Дя розгортаться на тл камяно нш, в напвтемряв, освтленй смолоскипами. Ще в 1568 роц майстерня Тицана працювала повним ходом, джерела повдомляють про серйн поставки картин.
Пророк зображений сидячим, у його руках скрижал з Десятьма Заповдями. Фреска взагал, як технка живопису, не прижилася у вологому клмат Венец.
Але той сердився та вдповдав: «Тицан – завершив. Починаючи з першо сво роботи «Вакх», у якй вн зображу античного бога вина оголеним юнаком, оголене прекрасне тло вднин назавжди ста для Мкеланджело головним диним предметом мистецтва.
вона вдповда йому любовю. Ранн твори Тицана, що вдносяться до початку 1510-х рр. Експреся досяга тут високого пафосу, кульмнацю якого жест вдчаю Магдалини, яка кидаться вперед з високо пднятою рукою. До кнця вн справд писав бльше пальцями, нж пензлем ".
Але це було обране запозичення дей, бо як ндивдуальнсть Тцан-художник вже снував. написати ледь не стльки ж, скльки вс велик талйц його часу, разом узят. Швидше, вони працювали разом, але Тцан був помчником "другою скрипкою " в хньому дует. Пилат же самовдоволено посмхаться: бачите, – це всього лише людина.
Лня гострого обурення пану злом, гркого неври в торжество сил добра з початку 1540-х рокв здобува розвиток у творчост Тицана: Луврському "Внчання Христа терням" – бурхливе, жорстоке, трагчне, "Се людина" (1543 р. ). х гмн велич людини отриму востину монументальне звучання. До середин 1510-х рр. Один з них – це плаский барельф, що зобража мадонну, яка году немовля. Це, начебто, й пдтверджують роботи обох над фресками в Фондако де Тедеск (Нмецькому подвр), адже торгвельна мперя Венеця шанувала звязок з Нмеччиною. (Фрески зпсувалися у вологому клмат Венец, в музей перенесли жалюгдн залишки).
Художник висловив в цй картин торжество людського свинства безсилля добра. Цкаво те, що найбльш похвал лунало на адресу фресок не головного, а бчного фасаду. Вс головн храми мста вдкривають художнику сво двер. згадаймо, що вн перш за все художник.
З39явилася можливсть розмножити на папер будь-який вид знання будь-як досягнення. Весь прибуток Тцан закладав у купвлю земельних угдь. передав нам думку Буонаротт про «художника-реалисте», який «ум витягувати з повсякденного життя поезю чарвнсть».
Згодом тут панував масляний живопис. Кнець 1510-х-1530-е рр. Книгодрукування в рзних формах просочують увчнювати Ренесанс. довол часто на його картинах можна помилуватися дивовижною красою оголеного жночого тла. Не схоже й на те, що Тцан був учнем у Джорджоне.
Цей сюжет був, хба що пдказаний художнику вдомо композицю Поцлунок уди Джотто. Прозрачные лессировки не скрывают подмалёвка, а местами обнажают зернистую фактуру холста. Як би передчуваючи свою ранню смерть, Джорджоне написав свй головний шедевр на 50 (. ) рокв ранше настльки ж знаменито «Венери» трич пережив його друга суперника. Все виконано велич, пдвищеного настрою.
В основе колорита поздних произведениях Тициана лежит тончайший красочный хроматизм. Замовники сприймали ц твори за незавершен доркали старому майстру. Вс вони утворюють дину святкову натовп, впиватися радощами життя. Слабшав зр, вн бльше хворв, його картини втратили чтк контури та локальн фарби. Твори митця – емоцйн, але дуже мяк, дарують вдчуття спокою благодат.
В давньогрецькй мфолог Даная була донькою жорстокого царя Акрся. Працював головним чином у Венец, а також у Паду (1506), Феррар (1516 1523), Манту (1536-37), Урбно (1542-44), Рим (1545-46) Аугсбурз (1548 1550-51). Псля 1560 на переднй план все сильнше виступають релгйн теми. На це витрачалися величезн сили та засоби.
Художник зазнав властиво тому часу втрати люз про чарвнсть свту, гармонйну людину. Фнансова нагорода за портрет становила 1000 дукатв (на той час казково велика сума). Це востину його духовний заповт.
Плястри виступи прикрашен прекрасними фгурами оголених юнакв, що прославляли людське тло дух. Вони лише вносять у картину безпосереднсть життя, додають сюжету свтського характеру. Якщо врити як дйшли до нас, то вдомо, що Тцан звльняв художникв, як працювали занадто самостйно,, як ус велик, створив штат надйних, пристосовуться спвробтникв. Серед них «Мадонна в крсл» безсмертна «Скстинська мадонна». Пд час перебування в Манту в 1532 роц мператор Карл V познайомився з творами венецанця.
Псля розпису Скстинсько капели, Мкеланджело повернувся до роботи над гробницею, вн повторно розробив проект та виконав деяк скульптури для гробниц, в першу чергу центральну фгуру – Мойсея (приблизно 1515 р. ). Леонардо провв велику пдготовчу роботу. На жаль, трет прославлене твр Тицана, написане м у цей перод, загинуло пд час пожеж.
Попереду у нього ще 70 рокв життя, яку вн (судячи з бограф) проживе в спокйному володнн. Винахд друкарства стало переломним моментом для цього процесу. Спочатку зявився Леонардо. Жизне- утверждающее полнокровие и красота человеческого тела и реального мира стали главной темой многих произведений Тициана на мифологические сюжеты, отличающихся богатством колористических и композиционных решений (Даная, около 1554, Прадо, ГЭ Венера и Адонис, 1554, Прадо Венера перед зеркалом, 50-е гг., Национальная галерея искусства, Вашингтон). Поздние религиозные полотна Тициана выражают сокровенные мысли художника о трагических жизненных коллизиях человека. Дйсно, «Даная», на вдмну вд «Венери Урбнський» вража нас свордним драматизмом, який пронизу всю картину.
Але це було обране запозичення дей, бо як ндивдуальнсть Тцан-художник вже снував. Учился в мастерской Джованни Беллини, где сблизился с Джорджоне. Але, викликаний в 1519-м (за рк до смерт Рафаеля. Як бачимо художник прожив на диво довге ( плдне) життя – майже цле столття.
Дв любов: небесну земну. Адже саме в ц роки народжувалися, творили вмирали найбльш художники. Велика частина фгур стел майже монохромна.
Вк, значення якого в мистецтв одно тисячолття. Особливо сильно надихали художника образи прекрасно жночо вроди. Але багато розпочат роботи залишалися протягом мсяцв рокв незавершеними. У 1508 роц в художньому житт Венец вдбулася знаменна подя: тридцятирчний художник Джорджоне завершив роботу над розписом фасаду Фондако де Тедески. У багатьох його раннх роботах видно мотиви живопису старшого друга – дилчне зображення природи, мяксть нтонацй. Рд його був старовинним впливовим у цй мсцевост. На це вплинули змнилися погляди самого Тицана.
Бографя Тицана настльки насичена, що описати в однй статт просто не вистачить н часу, н сил. У картин «Святий Себастьян» (бл. У цей час центр розвитку талйського мистецтва з Флоренц перемщуться в Рим. А адже йому було вже за сорок. З захопленням замальовував дитяч голвки та прекрасн обличчя молодих жнок. де монументального мистецтва Вдродження, у яких злились традиц античност дух християнства, вднайшли найбльш яскраве вдображення у творчост Рафаеля Сант (1483 – 1520 рр. ). Оголений юнак, сухорлявий стрункий, спираться на праву ногу, лва його рука готуться зняти з плеча пращу, права трима камнь, горда голова з кучерявим волоссям звернена назустрч ворогу, обличчя повне гнву, брови звужен, оч широко розкрит.
Пройде ще чверть столття, вн де в Рим як трумфатор. За сво життя Тцан написав близько 130 полотен, плюс фрески, малюнки, гравюри на дерев. нтерес до пейзажу, поетичнсть, лрична споглядальнсть, тонкий колорит рднять ранн роботи Тицана (так звана Циганська мадонна, Музей стор мистецтв, Вдень Христос гршниця, Художня галерея, Глазго) з творчстю Джорджоне самостйний стиль художник почав виробляти до середини 1510-х рокв, псля знайомства з творами Рафаеля й Мкеланджело.
Связанный с культурными кругами Венеции (писателем П. Аретино, архитектором и скульптором Я. Сансовино и др. ), Тициан воплотил в своих произведениях гуманистические идеалы Возрождения. Тльки псля смерт Беллн в 1516 роц Тцан отримав цей патент став офцйним художником Венецансько республки. З рзноманття вльних мазкв народжувалися образи, наповнен справжнм драматизмом.
На це витрачалися величезн сили та засоби. Тицана по праву можна назвати найбльшим портретистом талйського Вдродження. Тут працював видатний архтектор Високого Вдродження Донато Браманте (1444 – 1514 рр. ).
Вн зламаний. Дружба художникв виявилася недовгою – в 1510 роц життя Джорджоне забрала чума. Ц портрети примножили його славу принесли йому почесн замовлення.
В останнй картин нема сцени катувань, але вража вона не менше, а соцальне звучання глибше. Близько померлого – тльки три самотн постат. Ц полотна наповнен вже суто тициановской мццю грандизностью.
Вибр припав на Граначч Мкеланджело. Вдомо, що 1511 року (про це свдчить розписка про отримання художником гонорару) Тицан працював у Паду над оформленням мсцево Скуоли дель Санто, ймоврно, в той час, коли найбльш значим венецанськ замовлення адресувались виключно в майстерню Джованн Беллн, Тицан розрахував прижитись в небагатй талантами Паду, де мг би стати мсцевим кумиром й найбльш популярним майстром. (Христос и грешница, Художественная галерея, Глазго так называемая Цыганская мадонна, Музей истории искусств, Вена), близки искусству Джорджоне (его незаконченные картины дописаны Тицианом). Тут створюються численн монументальн будвл, скульптурн твори, фрески картини.
Спокйн й радсн образи його картин вдзначен в цей перод життвим повнокровям, яскравстю почуттв, внутршньою просвтленстю, мажорний колорит побудований на спвзвучч глибоких, чистих фарб (Любов земна й небесна, бля 1514-1516, Галерея Боргезе, Рим Флора, близько 1515, Уффици Динарий кесаря, 1518, Картинна галерея, Дрезден). Мкеланджело з ентузазмом прийнявся за цю роботу, що повинна була включати бльш нж 40 фгур. Роки роботи плч-о-плч з Джорджоне (1508–1510), обом за 30 Звичайно, занадто талановитий шляхетний Джорджоне рано пзнав успх визнання. Скульптор створив образ народного вождя, людини сильно вол, пристрасного характеру. Однак Даная була дуже вродливою жнкою, настльки вродливою, що навть сам Зевс (який був великим любителем вродливих жнок) захотв звабити. Найбльша фреска Епохи Вдродження зображу день Страшного суду.
Давно утвердилася репутаця Тицана як зачинателя провсника нових жанрових форм образних мотивв, як автора багатьох вдкриттв, що увйшли до творчий арсенал його сучасникв живописцв нших столть. Одню з головних тем у творчост художника стали жноч портрети. А Тцан — да».
До Франц, крм «Джоконди», вн привз «Св. Крупнейший представитель венецианской школы. Покохала сильно-сильно, аж до нестями. 1554Мадрид, Прадо) несе в соб нов риси в порвнянн з попереднм перодом.
Вдтепер вс дож часу Тицана (вс всм. ), у порядку х обрання, будуть удостон його пензля — останнй такий портрет художник напише в 90 рокв. А в 1503 роц художник виконав розпис стни в Зал Ради палацу Синьйор. Вража поднання духовного чуттвого, тлесного та нтелектуального, яке митець побачив у Джоконд.
Браманте належить основний задум собору в Пав (1488 – 1492 рр. ), з куполом, високо пднятим на 8 струнких плонах. Весь прибуток Тицан закладав у придбання земельних угдь. Тцану цього бракувало. Не менш грандозним був розпис стел Скстинсько капели при Ватканському храм. Дтей в см Вечелло народилося четверо – дво синв дв дочки.
Конец 30-х – 40-е гг. В этот период художник создал исполненные величавого пафоса монументальные алтарные образы (Вознесение Марии, около 1516-18, церковь Санта-Мария Глориоза деи Фрари, Венеция), композиция которых пронизана движением, а колорит основан на интенсивных контрастах синих и красных цветовых пятен (Празднество Венеры, 1518, Прадо Вакх и Ариадна, 1523, Национальная галерея, Лондон Положение во гроб, 20-е гг., Лувр). Их роднят интерес к пейзажу, поэтичность, лирическая созерцательность, тонкий колорит. Одню з головних тем у творчост художника стали жноч портрети.
Картина Се людина гостро задумана, художник порушу сувору врвноваженсть композиц.
Тод ж Тицан написав клька портретв, строгих спокйних по композиц, тонко психологчних (Юнак з рукавичкою, Лувр, Париж Чоловчий портрет, Нацональна галерея, Лондон). замовниками майстра були дож й нш висок чиновники Венец, а також пископи й посланц папи.
Вдродження Вдродження, абоРенеса нс (фр. Renaissance— «Вдродження»)— культурно-флософський рух кнцяСередньовччя— початку Нового часу, що рунтувався на деалахгуманзмута орнтувався на спадщинуантичност. Вчився в майстерн Джованн Беллн, де зблизився з Джорджоне. 10 травня 1533 Карл V признача Тицана свом придворним художником.
Слава Тицана швидко поширилася по всй тал, а потм по всй Захднй вроп. У 20-т роки XVI ст.
Винахд друкарства стало переломним моментом для цього процесу. Перша «Даная» несе на соб вдбиток його почуттвого натуралзму соковито колористики. У 1499 роц да Внч повернувся до Флоренц, де створив композицю, що зображала мадонну св. х рднять з творами Джорджоне нтерес до пейзажу, поетичнсть задуму, риси лрично споглядальност, тонкий колорит.
Драматическое начало, усилившееся в ряде его поздних произведений, явилось откликом на острые конфликты современной действительности. Память про Джорджоне, ген краси, завещавшем йому дописати вс його незакнчен картини про життя смерть, про нерозривний звязок Неба Земл, буде живити пензля Тицана, не даючи йому того земного блаженства, в яке занурен його картини.
Без сумнву, це був шлях подолання простодушного тлумачення безтурботного свтлого материнського кохання до образу наповненого високою духовнстю трагзму (пластичному, колористичному, лнйному). Саме в цей перод вн написав клька виняткових мадонн. Близько 1508 допомагав Джорджоне у виконанн розписв Нмецького подвря у Венец (збереглися фрагменти).
Тцан (власне Тциано Вечелло, Tiziano Vecellio) (1476/77 або 1480-т рр., Пве-д-Кадоре, Венеця, – 27. 8. 1576, Венеця), талйський художникь, найбльший представник венецансько школи епохи Високого Пзнього Вдродження. Тцану цього бракувало. У будь-який момент Тцан був готовий змнити концепцю картини.
Його кращ представники не лише продовжують пошуки свох попередникв. Вдповдно до бографам, саме слово матер виявилося тод виршальним. Потм Мкеланджело. Незлченн його замальовки коней пд час руху, анатомчних деталей, ескзних варантв.
Час, в який вн жив творив, назавжди залишиться в стор пд умовною назвою епоха Тицана. Фреска взагал, як технка живопису, не прижилася у вологому клмат Венец. Одним з головних громадських мсць протягом усього пероду залишалося будвлю церкви.
З чуток. Пзн роботи вдрзняються ще бльш тонким Хроматизм кольору. Цю картину Тцан напише вдразу ж псля трагчно смерт Джорджоне. Вн створював образи, пройнят яскравими життвими силами, будував композиц картин по дагонал, пронизуючи х стрмким рухом, користувався нтенсивними контрастами синх червоних колрних плям (Свято Венери, 1518, Прадо, Мадрид Вакх Арадна, 1523, Нацональна галерея, Лондон Положення в труну, 1520-е рр., Лувр, Париж). Але той сердився та вдповдав: «Тицан— завершив. У цьому картин шляхетна й високе початок вд мен Христа протиставлене низинному, жадбному вд мен Фарисея.
Тринадцятирчним хлопчиком вн був прийнятий в майстерню Андреа Верроккьо. Рзний за силою натиск давав рзномантн вдтнки. все це збагачувало словник образв створювало точки дотику з наступними поколннями. Натовп на площ шумить, цкавиться, глумиться.
Вс його рукописи дсталися його врному учнев Франческо Мельц. Роботи живописця копювалися незлченну кльксть раз. Через 9 мсяцв в Дана народжуться син Персей.
Джованн делла Каза (итальянский писательXVI века. ), сказав йому, що в порвнянн з «Данаю», бльш рання робота «Венера Урбинская» здаться черницею з ордена Театинц. «Даная» змусить «диявола вскочити вам на спину» викличе хть навть у вдомого свою аскетичнстю домнканського ченця Томазо Бада, кардинала Сльвестро. Реалстичне зображення людини стало головною метою художникв Раннього Вдродження. Ще один шедевр Тицана "Мадонна Пйзаро" (1519-1526). Мистецтво Леонардо вплинуло також на створення творчого обличчя його сучасника Рафаеля Сант.
А горю Венери не було меж. Але той сердився та вдповдав: «Тицан — завершив. З рзноманття вльних мазкв народжувалися образи, наповнен справжнм драматизмом. Вдмтна властивсть пзнх робт Тицана – х найтонший барвистий хроматизм. нший рельф зображу боротьбу кентаврв лапифв.
Цкаво, що спочатку Рада Десяти задовольнила прохання художника, але через деклька днв раптово вдмнила сво ршення (Дольче впевнений, що це стало результатом нтриг Беллн, котр, ймоврно, хотли нагадати Тицану його вроломний перехд до майстерн Джорджоне). Мученика Апостола Варфоломя.
Пзн роботи вдрзняються ще бльш тонким Хроматизм кольору. Не схоже й на те, що Тцан був учнем у Джорджоне. Мж 1572 1575 рр. Будучи повязаний з вищими культурними колами Венец (письменником П. Аретно, архтектором скульптором Я. Сансовно н), Тцан втлив у свох творах гуманстичн деали Вдродження. Здаться, що атлети хочуть звльнитися, вирватися з пут, але х титанчн зусилля марн. Вн вдкидав вимогу його сучасника Дюрера 17 – виготовлення точного попереднього малюнка, для нього важливим було вльний розвиток фантаз художника.
Велике мсце у його творчост займають пейзажн мотиви. У ц роки пзнше Тцан займався пристром свой майстерн. 13. ).
Той же Вазар запевняв: «Якщо б вн ще ранше потрапив в Рим побачив твори Мкеланджело Рафаеля, то вже сьогодн зрвнявся б з Урбинцем Буонаротт». центр архтектури перемстився до Риму. Не схоже й на те, що Тцан був учнем у Джорджоне. Ж вопсь Венец заснована на чуттвому сприйнятт свту. Темперамент та могутн почуття не полишали художника до останнх рокв життя. У час перебування у Флоренц Леонардо написав свою вдому «Джоконду» – портрет Мони Лзи, дружини флорентйського громадянина Франческо дель Джиокондо (Рис.
Почуття здивування, жаху, обурення, здивування, недоври змнюють один одного.
Враження таке, що вн тльки що помер, або навть – ось зараз вмира у не на руках. Новий перод творчост Тицана (кнець 1510-х – 1530-е роки) повязаний з суспльним культурним пдйомом Венец, що стала в цю епоху одним з головних оплотов гуманзму й мських воль Виталии. Мати була зворушена до слз малюнком сина, нутром вдчувши, яке справжн призначення. Змнються самхудожня мовамайстра. В цей же перод була написана найвдомша картина майстра «Тамна вечеря» у трапезнй монастиря Санта Маря делла Граця (Рис. Тцану цього бракувало.
Одн з волхвв, як поклоняються мадонн синов, охоплен роздумом, нш дивуються нби не врять власним очам, трет – схиляються ниць. Около 1508 помогал Джорджоне в исполнении росписей Немецкого подворья в Венеции (сохранились фрагменты).
(Христос гршниця, Художня галерея, Глазго Христос Магдалина, Нацональна галерея, Лондон так звана Циганська мадонна, Художньо-сторичний музей, Вдень, тощо), виявляють близьксть мистецтва Джорджоне, чи незакнчен картини вн в цей час дописував. Першим, проте, визнала Венеця автора «Сплячо Венери». Наказу заточити Данаю разом з сином в ящик та кинути в море. Бельведер став прикладом виключно винахдливого сполучення стни, ордеру й аркад. Тициан (собственно Тициано Вечеллио, Tiziano Vecellio) (1476/1477 или 1480-е гг. Фреска взагал, як технка живопису, не прижилася у вологому клмат Венец.
Це особливо ясно в такому шедевр, як "Положення в труну". Як в ранн роки, майстерню залишали повторення коп, як значною мрою залежали вд попиту. А це завжди драма. До кнця XV столття, коли поздки португальцв в глиб Африканського континенту призвели до появи чорних рабв, а люди рзних рас (татари, греки та н) купувалися у туркв, талйськ ринки рабв зробили звичним мелькання екзотичних осб серед домашнх слуг. З 1556 Аретно 25 не стало в живих, йому не вистачало багатьох нших друзв його поколння. Фреска взагал, як технка живопису, не прижилася у вологому клмат Венец. А псля його передчасно смерт став загальновизнаним головою венецансько школи.
Тцан створю друге "Внчання терням". Чльна роль у складанн венецанського мистецтва кнця XV ст. У приватному, конкретному вони вмють бачити загальне, типове, закономрне.
Тод ж вн викону численн замовлення, його замовниками були: мператор Карл V, спанський король Флп II, тато Павло III, правител Мантуи, Феррар, Урбино та нш. У 20-т роки XV ст. 7. ).
Будь-який його образ повнокровний, активний життрадсний. Високий Ренесанс (чнквеченто) – класична фаза художньо культури Вдродження. 1576 р. ), що була закнчена псля смерт художника його учнем Пальмою Молодшим. Тсно повязаний з художнми колами Венец (Джорджоне, архтектор Якопо Сансовино, письменник Пьетро Аретино), що видаться майстер венецансько школи живопису, Тицан втлив у свой творчост гуманстичн деали Вдродження. На шляху до Риму Залишившись у Венец, Тцан ще раз довв й свою вддансть. Вн залишився до кнця врним цим деалам, не змнив гуманзму. Писати портрети вн почав вже з 20-х писав протягом всього життя. 1430 – 1516 рр. ).
— Л. Л. ), зображену з совершенно антично свободою, Мкеланджело дуже розхвалив. Анну з немовлятами Христом та оанном., посмхнувшись, додав: «Ми з Рафаелем обцямо. Вдмтна ознака пзнх робт Тицана – це враження легкост, манера письма виключно вльна, композиця, форма, свтло – все зднуться в одне цле. Але якось псля меси на поблено стн дому вн намалював Мадонну, використовуючи рослинн фарби, яких не бракувало домашнйкрасильне. Цей образ вн вднайшов в мадонн, численн зображення яко здобули йому всесвтню славу.
Фгури вилплен свтлотнню до опуклост барельфа, обриси х чтк. Людина, обдарована найвищо Божо милстю творити красу. Трохи вддалк скромна жнка в блй сукн (явна контрпараллель до передньо фгур), схиливши сумно голову притискаючи до себе синочка, несхвально дивиться на вельможу.
Вн – пише серю картин на мфологчн теми. Вже в 1480 роц Леонардо да Внч мав власну майстерню, а 1481 року отримав перше рунтовне замовлення: ченц монастиря Сан Донато а Ссто замовили йому ввтарний образ «Поклонння волхвв». Пд живописним карнизом вн розмстив пророкв сивлл, в люнетах (арках над вкнами) зобразив епзоди з Ббл предкв Христа як простих людей, зайнятих буденними справами.
Коли Карл V вдмовиться вд престолу пде в монастир, вн взьме з собою картини Тицана. Зблизився з Джорджоне випробував багато в чому його вплив. Повну творчу зрлсть художника знамену прославлене полотно Пдняття мадонни (Ассунта), замовлене йому для церкви Санта – Маря Глориоза де Фрари у Венец. Перша картина призначалася в подарунок кардиналу Алессандро Фарнезе. Рзний за силою натиск давав рзномантн вдтнки.
Народився Джорджоне Вечелло Тицан (1477-1576) не у Венец, а в маленькому мстечку Пьеве д Кодоре на пвноч тал, в грськй мсцевост поблизу Альп. Розгнваний вдступництвом свого народу вд закону, вн готовий розбити камян скрижал заповту. Важливу роль для становлення мистецтва Вдродження мало нове розумння антично спадщини. Над могилою Лоренцо скульптор помстив алегоричн скульптури «Ранку» «Вечора», а над могилою Джулано – алегор «Дня Ноч».
Картини Тицана з мадоннами немовлятами цнувалися знавцями того часу вдзначалися як полотна, повн життствердною сили т особливо внутршньо просвтленост, яка вдрзняла творчсть живописця. Новый период творчества Тициана (конец 1510-х – 30-е гг. ) связан с общественным подъёмом в Венеции, ставшей одним из оплотов гуманизма и республиканских городских свобод в мире нарастающей феодальной реакции. Сучасна й "Флора" висловлю той самий високий деал, ту ж чисту радсть. Ця грандознсть свтовдчуття ця висока радсна урочистсть, подбна грому оркестру, так само опромнюють свом сяйвом композиц Тицана, зовсм не радсн за сюжетом, але створен ним в кращ, найбльш свтл роки його життя, коли вн весь вддавався культу прекрасного як совершенного блага, долженствующем восторжествувати у свт.
До перших робт вдноситься статуя зворушливо «Пте» (1498 – 1501 рр. ), де молода Маря зображена з оголеним мертвим Христом на колнах. В основному великий художник писав на теми мфологчн, алегоричн, портрети, пейзажн мотиви. Картон з першим варантом ц групи став подю в житт Флоренц.
Самовдоволеним рухом голеною голови на жирнй ши, виразним жестом право руки вн нби каже: "Ну, звичайно, я в цьому не сумнвався, – це лише людина". "Вакханаля" "Свято Венери" – чудов ланки цього ж ланцюга. Це, начебто, й пдтверджують роботи обох над фресками в Фондако де Тедеск (Нмецькому подвр), адже торговельна мперя Венеця шанувала звязок з Нмеччиною. (Фрески зпсувалися у вологому клмат Венец, в музей перенесли жалюгдн залишки). Вн замовля Тицану портрет, в зразок якому повинна була служити робота нмецького художника Сейсенеггера.
Тод ж починають звучати трагчн ноти у його творах.
Отака сумна сторя. Приглушен золотист тони, синй з сталевим вдтнком, нескнченне число рожево-червоних тонв. Ранние произведения Тициана, относящиеся к началу 1510-х гг.
Швидше, вони працювали разом, але Тцан був помчником другою скрипкою в хньому дует. Манера письма художника набува виняткову свободу.
При цьому снувало безлч реальних рабв. все це вдбуваться в густому мороц, якого на розсю, але тльки ще бльше пдкреслю зловсний, гарячковий свтло чадних свтильникв (здаться чути, як потрску вогонь). На нй зображена Маря, що сидить на земл переда немовля Христа Йосипов. композиця, форма, свтло будуються з допомогою барвистою лплення. Художник пропону на вибр — два способи жити: захоплено марити або спокйно володти.
Це полотно збереглося лише у повторах. Пд хнм враженням створю Динарий кесаря (Дрезденська галерея). Але, мудрий стратег, Тцан розумв, що його час ще не настав. Найбльш популярн дв «Дана» – одна створена в 1544 роц (Неаполь, музей Капод-монте), друга – в 1553-1554 рр. (Мадрид, Прадо). Себастьян – оба в ГЭ Оплакивание Христа, 1573-76, Галерея Академии, Венеция). Фреска дйшла до сучасност дуже пошкодженою, але вцлле вража.
Пробув там, однак, недовго навчався потм по черз у Джентле Беллн в Джованн Беллн. Якщо в раннй творчост це радсна радсть, то пзнше це драматичн колз. Це, начебто, й пдтверджують роботи обох над фресками в Фондако де Тедеск (Нмецькому подвр), адже торговельна мперя Венеця шанувала звязок з Нмеччиною. (Фрески зпсувалися у вологому клмат Венец, в музей перенесли жалюгдн залишки).