У жовтн 1535 року вн почав роботу. Навпаки. Це свордний апофеоз скульптора, що пережива свт тлесно, «всю шкрою»: у сцен мучеництва апостола Варфоломя, останнй трима атрибут сво загибел – здрану з нього шкру, на якй замсть обличчя святого художник зобразив сво обличчя. Зате по закнченн роботи зявилися сцени з Книги Буття (вд створення свту до грхопадння), як стали класичними. Йдучи, вн строго забороняв пускати когось у капелу. таля вдчувала тяготи спансько (на пвдн) та французько (мланське герцогство) окупац.
Мкеланджело почав свй розпис з стни, протилежно ввтаря «Страшного суду», тобто з картини «Осмяння Ноя», закнчив ж «Першим днем творння».
Юлй II наполягав на золот, не соромлячись того, що знову потрбно зведення лсв. Встановлення ц стату мало особливе полтичне значення: у цей час (поч. найбльшими талйськими майстрами. З гнвом вершить вн суд над людиною. До останньо групи належав сам Блаженнший Мирослав-ван Любачвський з оточенням.
Судья Минос в окружении подвластных ему змей выносит приговоры. Удалив майстра, знову залишилася сама, й дуже проводив воно мсяц, дн, котрий нод ноч, не роздягаючись ночуючи на лсах, щоб з сходом сонця взятися до прац. Щодо далогу з православним свтом, то вн казав, що для днання ми не мусимо чекати, щоб хтось «нагор» виршив за нас вс проблеми, а вже можемо спвпрацювати, бо мамо багато спльного у традиц й у сучасних викликах душпастирювання в умовах економчних та полтичних криз. Это Харон, который гонит грешников в ад.
Вдповдно до звичайнй практикою стни капели були розчленован на 3 ярусу. Вн тамно сховався в капел пдстерг непрошеного гостя. – Власне, ще один дуже важливий елемент дяльност Блаженншого – це екуменчн звязки. У скаженому вихор, як болд, як сила, збрана плащем, в оточенн ангелв пдлта Бог до нерухомого Адаму. Остання оповда сторю Ноя, що закнчуться його спяннням— «Жертва Ноя», «Потоп», «Спянння Ноя». Уня для нього не була «унатизмом», коли одна Церква вдрива частинку ншо. Щоб розписувати стелю потрбно було визначити лсу.
Скстинська капела явля собою високе прямокутне будова, нтерр якого ма розмри Храму Соломона вдповдно до Старого Заповту (40, 9 м в довжину 13, 4 м в ширину). Нетерпеливый тато як тамно приходив у капелу. Воно вдчутне в багатьох послдовно проведених контрастах у стислост простору напечи в ширину и спрямовано т його вгору, у протиставленн блого мармуру темного каменю в плястрах, що х вдокремлюють, архвольтах вконних лиштвах, у самому ритм архтектурних форм або нш вдтнки пануючих у капел почуттв ми вловлюмо в статуях задумливо-вдчуженого Лоренио сильного, але пригнченого, збайдужлого Джулано, в алегоричних фгурах на саркофагах, покликаних втлити швидкоплинност часу, – «Ранок».
Мкеланджело розписав весь звд, загальною площею понад 600 м2. Придивляючись до пропорцй фгур на стел, не важко помтити, що вони все зростають в розмр. Вн починав знову, навчаючись на свох помилках.
Будучи обмежений у свох можливостях далекою йому стилстикою загального задуму ввтаря, дуже тсно повязаного з духом кватроченто, Мкеланджело створив чотири стату, одномантн за типом, далек вд характерно для нього самого пластично манери Певною мрою винятком серед них може вважатися бльш жива й енергйна за мотивом руху фгура апостола Павла. Однак чинний Папа Юлй II задумав розписати звд в новому величному стил. Починаючи з «грхопадння» вн став х робити бльше – для розгляду здалеку. а моя уява продовжу породжувати все нов сцени й образи. ». Они же являются авторами кафедры хоров.
По сут ж – це обвинувальний акт (хоча приглушений) проти зла, в якому винн Медч, тато, французи, спанц. водночас жоден науковець-сторик не може сказати, що вн зна всю правду. На цей раз перемога залишилася за ним. Флппо Брунеллеск, яка знаходилася пд особливим заступництвом смейства Медич. Розвинувши збагативши реальну архтектуру склепння, Мкеланджело розчленував його написаними пдпружних арками двома поздовжнми тягами, видливши в середнй частин плафона 9 полв (4 великих 5 малих).
Ця постать була не тльки духовним лдером для греко-католикв, але й значним моральним авторитетом для людей, як вважають себе арелгйними. Гладка стна покривалася штукатуркою з сумш пску вапна. Так вдом художники, як Бернардно Пинтуриккио Птро Перуджино, Сандро Боттчелл Доменко Грландайо, Козмо Россель – брали участь у розпис та оздобленн Скстинсько капели, а плафон капели розписував великий Мкеланджело. По всй протяжност бчних стн капели розташован 12 прямокутних фресок. Мкеланджело почав шлях художника тринадцятилтнм хлопчиком. Так минуло клька днв.
«Я скульптор, – доводив вн пап Юлю II, – я скульптор, я нчого не тямлю в фресках». Його реконструкця ремонт привели до того, що фрески (блискуч зрки на тл нчного неба) також необхдно було оновити.
Востину приголомшливе колористичне враження справля «Мдний змй» у кутовому втрил бля ввтарно стни, у якому вдтнки сро-зеленого й маслинового набули несподвано зловсного звучання, що пдсилю трагчний задум ц композиц. Цкаво простежити, як життве кредо Патрарха Йосифа Слпого «бути собою» продовжу життве кредо Блаженншого Любомира – «бути людиною». Вн тамно сховався в капел пдстерг непрошеного гостя. «Помираючий полонений» не розрива сво мотузки: закинувши за голову руки схиляючи голову до плеча, вн поринув у стан, що однаково схожий на смерть, на сон – довгоочкуване звльнення вд мук. Мкеланджело розписав весь звд, загальною площею понад 600 м2.
Придивляючись до пропорцям постатей стел, неважко помтити, що вони вс зростають у розмр. Протягом останнього року вийшло багато публкацй та видань, як розповдають про цього Главу УГКЦ, про його дяльнсть на Киво-Галицькому престол та особисте життя. Як контрасти один одному протиставлен Лвйська сивла ремя. Дедал бльшою ста масивнсть, тяжксть постатей. Так, створюючи деальну концепцю свту в дус гуманзму, Мкеланджело одночасно вдкрив темн сторони сучасно йому дйсност.
Зрештою, сама Берестейська уня вд початку не була задумана як «розкольницька». Таким оригнальним чином Мкеланджело звльнив себе вд будь-яко допомоги. Цього разу перемога залишилася його. Вн починав знову, навчаючись на свох помилках.
Вн наказав ншого майстра оглянути стну допомогти бд. Мкеланджело втлю собою титанзм, породжений протиборством мж свтськими поглядами «божественним» началом згодом таке протиборство винагороджуться, людина звеличуться, звльняючись вд догм незбагненност свту, що сковували волю. але вже здобув популярнсть Мкеланджело. Представили один бблйнй сюжет, тепер буде нший. Багатьох непримностей праць мг би уникнути Мкеланджело, якби його гордий, незалежний вдача не створював йому всюди ворогв замсть друзв.
Багатьох непримностей та праць мг би уникнути Мкеланджело, якби його гордий, незалежний норов не створював йому всюди ворогв замсть друзв. Нетерплячий тато не тльки тамно був в капелу.
Безжиттвсть на очах перетворються в енергю. Куди б вн мг втекти з Риму. Нарешт, як завершення циклу – она. Ранн стор строкат, небо у яких блакитне, луки зелен, фарби виключно свтл й легк.
Поспхом Мкеланджело я не встиг пройти фон золотом, як це було вважають у той час. Навть путт здивован шепочуться, вказуючи на африканську пророчиц. Особисто для мене це – ознака генальност. На змну цим проектом прийшов нший, та був той план, що у остаточному пдсумку було здйснено: гладкий фон стни, суцльн ряди ланок, тльки прям лн.
Вн тамно сховався в капел пдстерг непрошеного гостя. Гладкая стна покривалася штукатуркою з сумш пску вапна. Дал знаходиться «Покликання апостолв Петра Андря», «Нагрна Проповдь» «Передача ключв», тобто, передача влади вд Христа до апостола Петра, свого намсника. Його розумння дност християн було закорнене в глибокому сторичному знанн цього питання.
Альо мужика на стел до представителей богемно Творчо нтелгенц точно можна Вднести. За одню з версй, почату переробку спонукал утворена трщн. Хронологчний перод (1490--1530рр. ) унаслдок цього назвали епохою Високого Вдродження. Щойно вчора у Кив вдбулася презентаця листування Блаженншого Любомира з матрю «Найдорожча Мамусю. ». На нижней части фрески изображен любопытный персонаж. Юлй II наполягав на золот, не соромлячись того, що знову буде потрбно зведення лсв.
Крстофор Ландна, коментатор Данте, розкрив тут перед ним глибини безсмертно «Божественно комед», поет флолог Анджело Полцано вчив гармон врша. Юлй вдверто захоплювався роботою пдганяв з закнченням. Спочатку про перший з цих факторв.
Один – продовження лн «Шептицького-Слпого» у розумнн мс УГКЦ як Церкви, яка ма поднувати Схд Захд та базуватися на кивськй християнськй традиц. А в простнках мж вкнами були помщен портрети пап.
Пд кожною панеллю знаходиться вдповдний сцен розповдь з життя Мойсея. Спорудження лсв було тльки початком цло низки труднощв. Картини, вже написан Мкеланджело на стн, раптом почали зникати, блдли. Спочатку вн запросив свох учнв соратникв, як мають досвд роботи з фресками. несподване «вдродження» наприкнц 1980-х рокв у Галичин було також виявом захоплення частини духовенства врних нацональною дею з одного боку, а з ншого, нердко трактувалася сприймалася як засб протид легалзац УГКЦ.
Майбутн покаже. Це перша серйозна робота Мкеланджело як майстра, але одночасно робота, що викликала безлч особистих сумнвв принесла йому невдоволення собою «Робота, чимраз бльше подобаться французькому прелатов та його оточенню що мене трохи насторожу й засмучу, визнаю що, по мому, мен так не вдалося виразити нчого нового в «Пса» вся скульптурна композиця занадто боязка и приладжена, щоб виявляти собою щось нове». Вд якост само стни штукатурки залежить кльксть води в фарб. Вн не пробував шукати соб наступника «кулуарно», тут вн навть вдйшов вд практики Андрея Шептицького, Йосифа Слпого, як чтко знали, кого саме вони хотли бачити своми наступниками.
Публика увидела завершенную алтарную фреску «Страшный суд» в конце октября 1541 года. При розподл фгур Мкеланджело не прагне до дност перспективи. Зрозумвши, нарешт, в чому справа, венецанця сам поспшили «зникнути» повернулися до Флоренц.
Насамперед – це контекст так звано «остполтк» Ватикану, яка мала на мет налагодження далогу з Росйською Православною Церквою в над покращити долю католикв в Радянському Союз. У нй знайшли сво вдображення вс т труднощ, як вдчував Мкеланджело, вперше в житт приступивши до роботи над фресками. Вн був впертий норовливий, той папа. Серя фресок на цй стн закнчуться картиною «Остання Вечеря», де на задньому план видно три епзоди з Страстей Христових («Молння про чашу», «Арешт суса» «Розпяття»). Але, схвалений татом, не задовольнив самого майстра.
Вся його велична постать диха безнадйно сумом. У пзнх чутншим ста тьмяншими, небо сра, одягу безколрн, й набувають бльше значення. Симптоматично, що перед нами вже не окрем стату, а скульптурн групи. Поспхом Мкеланджело не встиг пройти фон золотом, як це було прийнято в той час.
Майстер почав свою роботу як би з кнця. Творчсть великого майстра не обмежуться рамками Високого Ренесансу. Чотирнадцять рокв перебував вн у центр флорентйсько культури, навчаючись творячи в «Садах» Лоренцо Медич, в художнй школ для обдарованих хлопчикв. Здаться, жодного вдпочинку для очей, няких архтектурних прикрас, ан найменшого розмаття, крм напвкруглих склепнь над вкнами попд стнами, що йдуть до стел й утворюють трикутники на стнах.
Настльки несправедливим виглядало б судження, начебто кожне нове поколння майстрв ц епохи обовязково мало перевершувати свох попередникв. сторя «Потопу» 2 супроводжуюч картини написан дрбно, як би для розгляду зблизька. Сикстинська капела була споруджена на мсц, де до не снувала «Велика капела» (тал. Мкеланджело задавив цих милих оповдачв кватроченто могутнми, велетенськими героями свого плафона, як пзнше вона сама зруйнував весь ефект стел ще бльше величезно фрескою «Страшного суду».
У люнетах сферичних трикутниках пд розписом, також розмщен сцени. диний з пророкв, який обходиться без свитка чи книги. Ця фреска трактована як грандозна космчна катастрофа. Величезну роль у розпис вдгра колр. Головним твором цих рокв «Пса» («Оплакування Христа») у Римському собор (в Петра, виконана за замовленням абата Сен Ден – французького посланника при Ватикан).
– зображен в кутових втрилах капели. Так лсу почав з того часу вживати постйно при расписывании стел верхню частину стн. Спочатку розпочали розписи стн найвидатнш живописц пзнього кватроченто, зокрема Сандро Боттчелл, Грландайо Перуджино, виконали 15 великих фрескових картин, обходящих поряд все стни капели, 28 портретв тат мж вкнами.
– Сам Блаженнший Святослав заявля про це дуже однозначно. Думаю, у такий спосб, не випинаючи власно фгури, а покликаючись на сво розумння прац попередникв, вн немовби казав свому наступников: «Чоловче, ти не прилетв з Марса, ти спадкомець ось цього добра, яке я тоб передаю». Псля закнчення римсько «Пси» Мкеланджело створив «Мадонну з дитиною» невелику (заввишки 1. 28 м) скульптурну групу, яка згодом потрапила в церкву Нотр Дам ндерландського мста Брюгге Цим твором у творчост Мкеланджело вдкриваться пня образв позначених рисами. У пзнх «Пта» геро Мкеланджело вже перейшли грань такого роду конфлктв. Перша людина прокидаться. Видаливши майстра, вн знову залишився один, так проводив вн тут мсяц, дн, а нод й ноч, не роздягаючись ночуючи на лсах, щоб з сходом сонця взятися за роботу.
Проект створив архтектор Баччо Понтелл, а роботи велися пд кервництвом Джорджа де Дольч. Папа розлютився пригрозив, що якщо вн не прибере лсу до дня Всх Святих, то вн скине Мкеланджело на землю разом з ними.
Нехай вн свт приведе до порядку, а картинам надати пристойност можна дуже швидко». Малюнок з картону перекладали цей грунт, пробиваючи дрочками лн контуру проходячи тампоном, набитим тонким порошкв вуглля. Там Богоматр, яка, щльно загорнувшись у плащ, чу бачить весь цей жах. «Створення свту» показано як грандозне явище, як рух титанчно сили, мць творчого творення. Не знаю, чи удалось Мкеланджело показати сам ггантську (на рахунок ЕНЕРГ). Результатом роботи над гробницею папи Юля залишилися стату грзного пророка Мойсея та полонених (повнстю завершен: «Скутий полонений» та «Помираючий полонений»).
Знищивши республку, завойовники не наважилися прибрати улюбленця городян. По де – це прост люди (предки Христов), що взяли на себе страждання свту. Сивла вся побудована на зовншньому руху. Розписи стел Скстинсько капели. У перод написання фресок Мкеланджело проходить 3 етапу свого розвитку.
Вдомо про його зустрч з Патрархом УАПЦ Мстиславом (Скрипником). Спорудження лсв було тльки початком цло низки труднощв. Цей твр мав драматичну долю -- Мкеланджело в приступ рзкого невдоволення свою роботою розбив групу (вона була згодом вдновлена його учнями). Але це не збентежило Юля II. Видляються три тради.
Серед них були й православн священики, як свого часу «пдписали православя» або здобули освту та отримали рукоположення в РПЦ, але залишалися, як кажуть, «прихованими унатами». Втм, на цьому сторя взамин Скстинсько капели Мкеланджело не закнчилися. У 1508 роц папа Юлй II доручив Мкеланджело розписати стелю Скстинсько капели. Колись вн знав це примщення так само добре, як вязень свою камеру.
Зовншньо гармон всього живопису вдповда т внутршнй змст. Я спробую вдповсти на це питання з зворотно перспективи.
За нею йдуть «Вбивство гиптян», «Боротьба з пастухами, як напали на дочок офора», «Палаючий кущ», «Перехд через Червоне море» «Передача скрижал Закону». Тут треба памятати про два грхи: надмрного уповання на Святого Духа та зневри в Ньому. Вона згнулася в надзвичайно рзкому поворот, так що ми одночасно бачимо обличчя, спину. И для того были веские причины. Художник оточив картини зображеннями апостолв язичницьких пророчиця – сивли, вдокремивши ц зображення чудово написаним карнизом прикрасами.
Два цлком невдомих ранше прийому застосову Мкеланджело. Художник вдповдав, що так ма бути, не потрбно золота, так як апостоли були бдн не мали золота багатих шат. На питання, коли ж вн закнчить плафон, художник вдповв: «Коли закнчу буду задоволений роботою». Смороду працювать в капел до Мкеланджело. Картини, вже написан Мкеланджело на стн, раптом почали зникати, блднули.
У 4 головн групи обaposднан могутн представники ц герочно породи людей. Таке вдчуття, начебто вже написан сцени розростаються, заповнюючи по черз все склепння. Ще 4 старозавтних сюжету – «Давид Голаф», «Юдиф Олоферн», «Страта Амана» «Мдний змй. У цю структуру Мкеланджело зумв помстити вдбиту в оповдальних композицях свордну унверсальну сторю буття -- вд початкових космогончних зрушень перших актв творння до трагчних катастроф, яких зазнав рд людський, окремих подй, що мали важливе значення в його дол.
Мкеланджело -- унверсал. Великий художникь стояв на лсах, закинувши голову далеко назад.
У всякому раз, це стосуться картин. Саме ц фрески створювалися з 1481 по 1483 роки групою прославлених художникв: Боттчелл, Перуджно, Грландайо Россели, а також х учнями. Новий папа, Павло III, ймоврно знав про ту обцянку, що вн дав Клименту VII. Цей крок тод трактували в Москв як агресю Ватикану та прозелтизм.
Папа слухати не хотв. Тло для статуй утворю багатоскладова архтектурна композиця з фльонок нш у клька ярусв навколо головно арково нш ввтаря (архтектор Андреа Бреньо). першою великою драматично композиц у творчост Мкеланджело. Перша повязана з створенням свту— «Вддлення свтла вд темряви», «Створення свтил небесних» та «Розмежування тверд та води». Псля рчного перебування (1489 р. ) у майстерн видатного флорентйського живописця Доменко Грландайо вн перейшов до школи лплення, створено пд заступництвом Лоренцо Менич в Садах Медич при флорентйському монастир Сан-Марко.
Справа реставратора вдновт, что було у автора, а не доповнюват твр чмось своим. Творння шести десятилтнього Мкеланджело визвало рзке незадоволення в церковних верхах. У ц 12 фгур, 6 чоловчих 6 жночих, художник вклав дивовижне багатство краси характеру. Мкеланджело знав, що тато здатний виконати загрозу, до призначеного дня лси були прибран. Подбн лсу стали з тих пр вживати постйно при розписування стел та верхньо частини стн.
Одним из величайших памятников ренессансного искусства, к которому стоит прикоснуться каждому гостю Вечного города, является Сикстинская капелла. Усю середину стел Мкеланджело заповнив сюжетними композицями, оточив кожну написаними фгурами оголених юнакв Серед сюжетних розписв Скстинсько Капелли найбльш уславлена композиця «Створення Адама». У бльш пзнх все ста тьмянше, небо сре, одягу безбарвн, тн набувають бльше значення. Перш за все, кинули в оч явна невдповднсть тональност фарб: Яскрав фрески Мкеланджело на стел и ввтарно стн НЕ поднувался з приглушеним квтами розпсв других талйськх жвопсцв з бокв. Традицйн бблйн сюжети подан з позицй гуманзму – визначального свтогляду того часу.
У1508 p., псля примирення з Юлм II, Мкеланджело повертаться до Риму й береться до роботи над одним з свох найяскравших найголовнших творв -- розпису плафона Скстинсько капели. Це не яксь нов реч авторства Любомира Гузара, але в укранському контекст вн першим почав систематично й публчно говорити про це ще на початку 1990-х рокв (його виступ на навгурац «Берестейських читань» можна знайти в невеличкй брошур «У пошуках гармон», яку видав нститут стор Церкви Укранського католицького унверситету). Робота над фресками рухалася повльно болсно. Пейзажу майже нема. Дольчи.
Люнети навян пробудженням громадянських почуттв, протестом проти беззаконня насильства. Загалом у Сикстинском плафон налчуться 343 постат. Повльно обходячи фгуру «Скутого полоненого», слдкуючи за змною пластичних аспектв, глядач спостерга ус стад марного зусилля розрвати мотузки. У кутових втрилах знаходяться фрески з зображенням чотирьох старозавтних сцен, де художник пролюстрував деяк епзоди чудесного порятунку народу зралю: «Давид Голаф», «Юдиф Олоферн», «Страта Амана» «Мдний змй».
Вн наказав ншому майстру оглянути стну допомогти бд. Нагому, розпростертого на вершин гори прекрасного створення, браку ще дихання життя. Зрозумвши, нарешт, у чому рч, флорентинцы сам поспшили «зникнути» повернулися до Флоренц.
Такий пдхд до вивчення стор, здавалося б, мг мати фатальну крайнсть: мовляв, вд людини нчого не залежить, адже всм керу Боже Провидння. Хоча спочатку мармурова огорожа длила неф капели на дв рвн частини. У Адам нечуване з39днання прихову сили з повним безсиллям. Саме в цьому – суть церковно стор, яка в силу тако сво методолог ста частиною богословя.
Чоловк застиг в зацпеннн, наче не може звльнитися вд кошмарного бачення. Навпаки. Пд Христом св. Цикл оповдань життя Христа закнчуться фрескою «Воскресння Христового» на стн з боку входу в капелу. Побачивши, що многофигурные композиц дають замлк постат, вн докорнно змнив трактування.
Розгорнувши збагативши реальну архтектуру зводу, Мкеланджело розчленував його написаними подпружными арками двома поздовжнми тягами, видливши у неповнй середнй частини плафона 9 полв (4 великих коштв 5 малих). – Ми повинн плекати святсть обднаного укранського народу, як вн сам про це казав. Сама пдпльна Церква, яка вийшла з катакомб, не була чисельною (приблизно 300 священикв стльки ж представникв жночих та чоловчих чернечих згромаджень), тобто вона була важлива не свою масовстю, а як феномен опору проти радянсько системи. Зараз це вже не тамниця, що саме його Патрарх Йосиф Слпий бачив свом наступником. Вони з Сином оточен безлччю фгур пророкв, апостолв, де видляються Адам св.
Чи йдеться про перод Раннього Ренесансу, повязаний з мям Джотто, або ж про мистецтво Високого Вдродження (XV ст. ), яке представляли Брунеллеск Донатепо, Альберт, Про делла Франческа, Мантенья, Ботчелл й Джованн Беллн, або ж, нарешт, про Пзн Вдродження – про час Палладю Веронезе Гинторетто. Нарешт одна саме можна було завершено висохла благополучно, але згодом у ньому виступило величезне сире пляма, швидко розростаючись, стало «поглинати» картину. Поспхом Мкеланджело не встиг пройти фон золотом, як це було прийнято в той час. Друга— «Створення Адама», «Створення ви», «Спокуса вигнання з Раю»— присвячена створенню людства та його грхопаднню. Про кивську традицю укранських греко-католикв говорив Митрополит Андрей Шептицький. Незрозумло, чому таке небо, Пожалуйста, можливо, Цлком гармонювало з фресками на стнах, як не влаштувало Юля II. Ця промова була виголошена на конгрес органзац «Церква в потреб» в першй половин 1970-х рокв.
Як вже згадувалося вище, над розписом склепнь Скстинсько капели працював Мкеланджело. Мкеланджело до цього часу був вже вдомий як видатний скульптор, робота над стелею капели здавалася йому великий трудной- маючи на уваз малий свй досвд в живопису фарбами, вн всляко ухилявся вд розпису, пропонуючи доручити цю справу Рафаелю. У мжвконних промжках художник розмстив фгури дванадцяти пророкв сивл (вщунок), а в трикутних розпалубках, що утворилися бля вкон, напвкруглих люнетах -- зображення предкв Христа. Але йому не залишалося нчого ншого, як наказати поставити нову стну, впритул до старо. Незвичайн розмри «Давида», його ггантизм (висота 4, 54 м) -- це показник реально сили героя, адже недарма цей твр був покликаний втлити образ могутнього захисника республкансько Флоренц. Не забув вн показати свту, як пд час воскресння мертвих останн знову отримують сво кстки свою плоть з т ж земл як за допомогою нших живих вони пдносяться до неба, звдки душ, вже скуштували блаженство, поспшають до них на допомогу. «Страшний суд» Мкеланджело викликав запекл суперечки, як з боку його прихильникв, так з боку противникв.
Технка фресково живопису полягала у накладення фарб на сиро грунт. Наступний важливий момент – це обставини пископсько хротон о. Любомира Гузара. У «Потопе» Мкеланджело д окремими постатями, а цлими групами, комплексами постатей. За видаленн х вн негайно знищив все розпочате ними. Построек, костюмв, посуду, всього пишноти, якими ряснють фрески Гоццол, Грландайо, нема.
Йдучи, вн суворо забороняв пускати кого-небудь в капелу. Вн це й стверджу реальну архтектуру, да рельфне тлумачення, розширю, обмежу. Так д були спрямован не ПРОТИ когось, а ЗА певну дею. Правда, за х достоврнсть було важко поручитись: Боттчелл, Грландайо, Фра Дамант, як написали ц портрети, някими документальними даними в бльшост випадкв не володли. Зовн будвля була не дуже примтною.
Однако вдомо, что в т часи в храмах легко йшл на «переписку» стн и склепння. У межах цього пероду минула лише перша половина його творчого шляху. Проте де-факто деяк риси унатизму далися взнаки протягом стор, коли в Рим унатв трактували як другосортну Церкву, не бльше нж придаток до «справжньо» латинсько традиц. Варфоломй, який показу здрану з нього шкру.
Мен здаться, що таке розумння такий пдхд до стор ознакою мудрост великого мужа Церкви. Варто вдзначити достоврно вдомий факт – Мкеланджело малював фрески лежачи на спин на ним самим сконструйованих лсах. Ще 4 старозавтних сюжету – «Давид Голаф», «Юдифь Олоферн», «Страта Амана» «Мдний змй.
Чарвн гол фгури дтей, по дв разом, в самих рзних позах, пдтримують цей карниз. Два зовсм невдомих ранше прийому застосову Мкеланджело. Мкеланджело не мг бути байдужим до трагед талйсько земл.
Вн виконав з одн мармурово глиби прекрасного у свому стриманому гнв молодого гганта. Кутов трикутн втрила зайнят величезними композицями на сюжети з нших частин Ббл. Лаврентя, а також безлч святих, що удостолися вчного блаженства в нагороду за х дяння. Також вн виконав розпис Палаццо Веккьо (1504 — 1506 роки), в якому висловив прагнення готовнсть громадян Флоренц захищати республку.
деальних людських типв яскравих характерв, що зливаються з цю деальною основою. А над склепнням розташован вартов примщення для варти. Ранн стор строкат, небо в них блакитне, луги зелен, фарби виключно свтл й тн леген.
Для цього вн в 1508 роц запросив Мкеланджело Буонаротт. У нй втлилися де герочного пориву громадянсько доблест. Кнець першого засвдчу зображенням «Потопу», тобто.
Таке богословське осмислення ситуацй не скову дослдника, а навпаки – да йому свободу. А у 1536–1541 роках Мкеланджело розписував ввтарну стну— фреска «Страшний суд», за замовленням папи Павла III. Таким оригнальним чином Мкеланджело звльнив себе вд будь-яко допомоги. У перод написання фресок Мкеланджело проходить 3 етапи свого розвитку. Вн одночасно стверджу реальну архтектуру, да рельфне тлумачення, розширю, обмежу.
Але через вдсутнсть засобв проект не було здйснено. Вн ще не в силах встати, повернути голову. Як Мкеланджело псля Давида не хотлося братися за розпис стел Скстинсько капели. Щоб розписувати стелю потрбно було встановити лсу.
Окрем частини розпису («Мдний змй») передвщають кризов моменти в недалекому майбутньому -- це апофеоз ренесансного духу в пору його вищого пдйому. Картини, вже написан Мкеланджело на стн, раптом почали зникати, блдли. Папський наказ свдчив: перш за все, приступити до розпису в Скстинськй капел. Розповдають, що одного разу художник запдозрив чись вдвдування. «Фреска – не мо ремесло», – не втомлювався повторювати вн у листах.
Ще 4 старозавтних сюжету – «Давид Голаф», «Юдиф Олоферн», «Страта Амана» «Мдний змй. Тому вн виршив змцнити цю споруду. Мкеланджело встиг тльки виконати начерки на картон до фресок. Мкеланджело знав, що тато здатний виконати загрозу, до призначеного дня лси були прибран. Вд якост само стни штукатурки залежить кльксть води в фарб.
Чотирнадцять рокв перебував вн у центр флорентйсько культури, навчаючись творячи в «Садах» Лоренцо Медич, в художнй школ для обдарованих хлопчикв. У ньому вн визначив т наржн камен, на яких ма базуватися дентичнсть УГКЦ. Про все це Мкеланджело говорив Юлю II, намагаючись вдмовитися вд тако чест.
Його стату позбавлен портретних рис зображують плиннсть часу. Зовн будвля була не дуже примтною. Найкраща з них – «Передача ключв апостолов Петру» – належить пензля Пaposтро Перуджино, вчителя Рафаеля. Художник не погодилося з цим проектом, тод тато надав йому свободу дй. Юлй вдверто захоплювався роботою квапив з закнченням.
Але це не збентежило Юля II. Зрештою, до ц науки й сьогодн часом ставляться як до помчниц деолог. Одночасно посилються свтло, змнються характер колориту. Втративши титанчну мць, вони збагатилися натхненнстю, що забарвлю кожен хнй душевний рух, кожен пластичний нюанс. Виходячи з реально конфгурац склепння капели, Мкеланджело продовжив розвинув його архтектуру засобами живопису, видливши по його подовжнй ос середню, найбльш плоску частину (так зване дзеркало) розмстивши в нй епзоди бблйного оповдання про дн творння про життя перших людей на земл.
А значить – мала виршальний вплив на вибр того, хто потм зможе перебрати повноваження Глави Церкви. Але справу вже було зроблено – Скстинська капела стала одним з найбльших споруд Ватикану. Прекрасна молода жнка розчсу довге свтле волосся, тихий сум укладена в поз, в особ.
У мжвконних промжках художник розмстив фгури дванадцяти пророкв сивл (вщунок), а в трикутних розпалубках, що утворилися бля вкон, напвкруглих люнетах -- зображення предкв Христа. З самого початку свого заснування ( до тепершнього часу) в нй збираються конклави для обрання нового папи. Усередин капела, незважаючи на вдносно мал розмри, мала величний вигляд завдяки зусиллям кращих художникв декораторв того часу. Капела була задумана ще попередником Сикста IV – татом Миколою V. Римськ папи, «намсники бога на земл», давно хотли мати свого роду притулок-фортеця, де вони могли б у неспокйн смутн часи сховатися вд зовншнх ворогв, вд гнву римських прихожан. День упявся на мене через пдняте плече, немов виражаючи невдоволення мо ю присутнстю. Ввтарна стна була розписана фресками Перуджино на теми «Знаходження Мойсея» «Народження Христа», але вони дйшли до нас тльки в описах.
Але ось, несомих хмарами, спускаться з небесних висот творець. живопису. Сцену «Страшного суду» художник тракту як вселенську, вселюдсько катастрофу. Як це ма бути, в якй форм. Та вн був, власне, цим вязнем, невидимим ланцюгом прикутим до сво роботи. Навть якщо звернути увагу на його пастирськ послання, то вн називав горезвсн сутички навколо храмв не накше, як «так зван мжконфесйн конфлкти». Псля видалення х вн негайно знищив все розпочате ними.
Вн встиг придивитися до технки приготування накладення фарб закрився в капел з одним лише працвником, що заважа для нього фарбу. Там же оголена фгура св. Однак у композиц стел помчаться ще одна шов, одразу псля середини. До кнця стел рух ста ще напруженшим. Детал зведен до мнмуму. Його цкавили не зовншн под та д, бо внутршн духовне напруга, що у постатях пророкв пднматься до грандозного старозавтного пафосу.
Численн фгури, зокрема знаменит «ignudi» («гол») обрамляють сцени з Книги Буття. Плафон вигляда дуже бдно, казав тато.
Художник не погодився з цим проектом, тод папа надав йому свободу дй. В даний час розпис пвнчно стни починаться з фрески «Хрещення», за яким слд «Спокуси Христа» «Очищення прокаженого». Капела була освячена 15 серпня 1483 року— на свято Вознесння Богоматер. Вдповдно до звичайно практики стни капели були розчленован на 3 яруси.
На питання, коли ж вн закнчить плафон, художник вдповдав: «Коли закнчу буду задоволений роботою». Тм более что его фгура чтко промальовуться на тл клубка якх тел. Задрапировать «неприличные места» было поручено все тому же Даниэле да Вальтера, хотя работа была продолжена другими мастерами. Рим, у свою чергу, довгий час трактував УГКЦ як «обряд», про що ми вже згадували.
Але впертий норовливий був Мкеланджело. До реч, це точне вдповднсть розмрам старозавтного Храму Соломона, детально описаного в Ббл (псля перекладу в метричну систему тако мри довжини, як «лкоть»). Вн також був вдкритий до таких контактв в самй Укран. Таке ршення збергало гднсть Апостольсько Столиц, Патрарха Йосифа. У Мкеланджело не сну свту поза людиною -- людський образ обйма й вичерпу собою все. Висок, свтл деали, яким майстер поклонявся все життя, залишились в минулому.
Адам у «Створенн Адама» Ной у «Спяннн Ноя» зображен в однаковй поз: у першому випадку людина ще не волод душею, у другому— вд не вдмовляться. Нема в не фасаду, оскльки вхд в капелу здйснються з кмнат Папського палацу. Судяч з Усього, напартачили реставратори. У хньому вигляд, у характер хнх почуттв вчинкв виявилися риси просто людяност.
Мкеланджело почав сво розпис з стни, протилежно ввтаря «Страшному суду», тобто. Творчий життвий шлях Мкеланджело займа майже девяностолтнй перод стор тал. Ц основн образи виступають в оточенн безлч фгур допомжного порядку -- деально прекрасних юнакв-рабв (у кутах бблйних сцен у середнй частин склепння), маленьких путт-атлантв (збоку вд пророкв сивл), трактованих у скульптурних формах, та нших зображень. Таким оригнальним чином Мкеланджело звльнив себе вд усяко допомоги. – Зображен в кутових втрилах капели.
Нетерплячий тато не тльки тамно приходив у капелу. Це не звучить прямо, але так ми можемо це потрактувати. По видаленн як вн негайно знищив все розпочате ними.
Хоча, як писав сам Мкеланджело вн не прагнув дотримуватися грецьких традицй «Постараюся як слд накачати його вином. вн не любив, щоб йому заважали. Так минуло за клька днв. У грекв це всього лише алегоря насолоди ароматом сплого винограду.
А в простнках мж вкнами були помщен портрети пап. Чи не Побачив. Але вн прогнав х усх: вн вмв працювати тльки один. Виходячи з реально конфгурац склепння капели, Мкеланджело продовжив розвинув його архтектуру засобами живопису, видливши по його подовжнй ос середню, найбльш плоску частину (так зване дзеркало) розмстивши в нй епзоди бблйного оповдання про дн творння про життя перших людей на земл.
Простнки мж вкон розписан фресками, на яких зображен вс первосвященики. це не дея самого тльки Любомира Гузара. сторя «Потопу» 2 супроводжують картини написан дрбно, нби розгляду поблизу. Слд зауважити, що в цй робот Мкеланджело «стримуться» намагаться додержуватися вимог замовника, але одночасно вн зображу Марю молодою при цьому вона нескнченно далека вл умовно границ емоцйно нерухомост готичних мадонн цього типу почуття – живе людське переживання утисне з такою глибиною й багатством вдтнкв, що тут уперше можна говорити про внесення в образ психологчного начала За зовншньою стриманстю молодо матер вгадуться вся глибина горя.
У них розмстилися сцени на сюжети Старого Завту вд створення свту до стор Ноя. Узят разом, вони енциклопедю положень оголеного людського тла. Плафон вигляда занадто бдно, говорив тато.
Це як необхдне оновлення репертуару сучасного кнотеатру. Над цю роботою генй працював протягом шести рокв заради не довелося знищити дв фрески роботи Перуджно, а також закласти два стрлчастих вкна. Але це збентежило Юля II. У 1508 р. Папа Юлй II доручив Мкеланджело Буонаротт розписати фресками плафон Скстинсько капели в Ватикан. Одночасно посилються свтло, змнються характер колориту.
Обидва прийому пророкують композицю бароко, тод як мистецтву Ренесансу де вони знайом. У цьому деологчний, суспльний сенс Скстинського плафона. Краща з них – «Передача ключв апостолу Петру» – належить пензлю П39тро Перуджно, вчител Рафаеля. Художник не любив сторонньо участ. Тому Льввську богословську академю будували саме як вищий навчальний заклад, а не як курси для швидкого висвячення семнариств.
Блаженнший Любомир, розумючи цю проблему, усвдомлюючи певну закомплексовансть галичан передбачаючи небезпеку полтизац еклезальних питань через надмрне захоплення полтичними та нацоналстичними лозунгами, планував подолати цю ситуацю серйозними сторичними аргументами про Кив як сторичну столицю для православних рзних деномнацй, для греко-католикв. Вн наказав ншого майстра оглянути стну зарадити бд.
Фрескова композиця Мкеланджело «Битва пд Кашина» повинна була бути парною до фрески Леонардо да Внч -- «Битва пд Ангар» на протилежнй стн залу. Крм того, фреска мстить ще безлч декоративних фгур. До легалзовано Церкви увйшли не лише свдом «пдпльники», а й т громади, як ранше були в склад Московського Патрархату.
У них розмстилися сцени на сюжети Старого Завту вд створення свту до стор Ноя. Внешней гармон вс живопису вдповда т внутршн змст. Ус почуття й сподвання мо я передав Давиду, про що вдомо тльки мен одному. Аналзуючи мотивац людей та хнх учинкв, вона бере до уваги вру людей, хн духовне життя.
Спочатку стельовий розпис представляла собою небесну сферу, вкрту зрками. Зовсм нший постать Бога-Творця, коли вн створю людину. На його думку, Укранська Православна Церква (МП) не повинна поривати з Московським Патрархатом заради дност з ншими Церквами в Укран, навпаки – врн та духовенство мають збергати цей звязок, тльки змнити його форму: замсть того, щоб бути нструментом полтичних нтересв Москви, стати репрезентантом укранських нтересв у ширшому масштаб Рос. Спорудження лсв були лише початком цлого ряду труднощв. Существуют записи о том, что папа Павел III был настолько поражен изображенной на стене капеллы картине, что пал на колени и предался горячей молитве.
Вн навчався мислити широко, жити роботою, бачити правду. Розповдають, що одного разу художник запдозрив чись вдвдування.
Пейзажу майже нема. Це Мкеланджело задумав оточт Творця ангелами. Саме рзномантнсть пропорцй створю незвичайну красу невичерпне багатство розпису: поруч з величезними пророки сивли – маленьк путт, а дал знову нов пропорц – у люнетах, у фгурах юнакв, в дючих осб «сторй». його хмльний стан буде виражений на обличч й у рухах. Кнець першого знаменуться зображенням «Потопу», тобто першо велико драматично композиц у творчост Мкеланджело. Колосальна фреска загальною площею понад шстсот квадратних метрв (виконана Мкеланджело за двадцять шсть мсяцв мж 1508 1512 р. ) не мала навть вддалених прообразв у попередньому живопис талйського Вдродження ан за свою дейною програмою, ан в план само системи монументального розпису.
Але папа наполг на свому. Для нього неважлива була полемчна риторика довкола питання дност християн. Остання панель пвденно стни показу сцени: «Спадщина Мойсея» «Смерть Мойсея».
Вн щось прочитав у нй, а тепер, рзко вдвернувшись, швидко запису на маленькому пульт. Розповдають, що якось художник запдозрив чись вдвдин. Вдповдаючи на запитання, коли вн закнчить плафон, художник вдповдав: «Коли закнчу задоволений роботою». Художник не погодився з цим проектом, тод папа надав йому свободу дй.
Причина не только с сюжете Страшного суда, который трудно назвать жизнеутверждающим и не только в возрасте мастера. Через бльш нж 20 рокв, в 1535 роц, вн отриму вд нового папи римського. Вн зробив трохи похилою – верхнй край виступав приблизно на пвлктя.
Вона не мусить бути такою, якою виявилася Берестейська уня. Вдповдно до звичайно практики стни капели були розчленован на 3 яруси.
Розвинувши збагативши реальну архтектуру зводу, Мкеланджело розчленував його написаними арками двома поздовжнми тягами, видливши в середнй частин плафона 9 полв (4 великих 5 малих). Юлй вдверто захоплювався роботою та квапив з закнченням. Павла III, нове доручення – створити на ввтарнй стн капели грандозну фреску, яка зображу Страшний Суд. Важк думи згнули фгуру похилого пророка.
Крм того, фреска мстить ще безлч декоративних фгур. Вочевидь Мкеланджело, розглядаючи картини знизу, знайшов розмри постатей недостатнми. Починаючи з «Грехопадения» вн став х робити бльше – до розгляду здалеку. днсть з християнсько перспективи означа передусм днсть з Богом. Але всередин Скстинська капела була красива.
Цикл фресок Перуджино починався з «Рздва», однак, як на пвденнй стн, вона була загублена в ход робт Мкеланджело над картиною «Страшний суд». Мкеланджело задавив цих милих оповдачв кватроченто могутнми, велетенськими героями свого плафона, як пзнше вн сам зруйнував весь ефект стел ще бльше величезно фрескою «Страшного суду». Владика Любомир зумв розвяти ц сумнви та упередження. У Флоренц Буонаротт виконав грандозну роботу — статую «Давид» (1501-1504 роки).
Вд якост само стни штукатурки залежить кльксть води у фарб. Пвнчна стна була вддана пд розповдь життя Христа. Традицйн бблйн сюжети подан з позицй гуманзму – визначального свтогляду того часу.
з картини «Осмеяние Ноя», закнчив ж «Першим днем твори». Прелестные нагие постат дтей, по дв разом, найрзномантнших позах, пдтримують цей карниз. Трохи нижче, в люнетах розмщен фгури попередникв суса Христа. Вн одночасно стверджу реальну архтектуру, да рельфне тлумачення, розширю, обмежу.
Я порву твй договр, ти будеш мен служити, що б там не було». Всього в Сикстинськй плафон налчуться 343 фгури.
Сам процес перенесення осдку УГКЦ до Кива не був легким. Мало того, Любомир Гузар не тльки давав кожному змогу висловитися, а й умв знайти в тому, що дисонувало з думкою бльшост, якийсь позитив, пдкреслити його й тим самим показати ншим, що вони не мають монопол на стину. Але, незважаючи на таку кльксть знаменитих художникв, як доклали руку до створення оформлення Скстинсько капели, знайома вона насамперед розписами стел ввтаря, виконаними дещо пзнше одним з «титанв Вдродження», генальним художником скульптором Мкеланджело. Папський наказ свдчив: перш за все, приступити до розпису в Скстинськй капел. Мкеланджело не був схильний до спокйного деалзму скульптури Парфенона. в той же час – яка мць. У блондинки в погляд – « що цею хлопчина там розвалвся з свою псюльку. ». «Створення Сонця, Мсяця рослин».
Крстофор Ландна, коментатор Данте, розкрив тут перед ним глибини безсмертно «Божественно комед», поет флолог Анджело Полцано вчив гармон врша. Все бльшою ста масивнсть, тяжксть фгур. Всього в Сикстинськй плафон налчуться 343 фгури.
Бчн стни мають по шсть вкон, вхдн стна ма два вкна, по одному з бокв вд входу. Наступного панел знаходиться досить рдко цитований епзод Старого Завту – «Покарання Корея, Датана й Аврона», удейських священикв, як заперечували Мойсея Аарона як громадянську релгйну владу над обраним народом. Але всередин Скстинська капела була красива.
Цього разу перемога залишилася за ним. Щоб розписувати стелю потрбно було встановити лсу. Для Мкеланджело вдкрилася можливсть повнстю виявити сво обдарування. Вн суму про дол свого народу.
Кутов трикутн втрила зайнят величезними композицями на сюжети з нших частин Ббл. Термновий вдзд майстра до Риму перешкодив робот над розписом.
Дуже важливо, щоб науковець не говорив свдомо неправди. Наприклад, коли в Кив в 1994 роц були органзован Берестейськ читання, то Любомир Гузар вдвдав Киво-Печерську лавру. До того ж, мусимо памятати, що цей процес вдбувався у зовншньому протистоянн з рештками радянсько системи, з полтично заанажованим проводом Московського Патрархату, з його риторикою «агрес Ватикану», «прозелтизму» тощо. Архтектончна структура розпису незвичайна.
Я перевернув традицйне уявлення про Давида». Мета, яку ставив перед собою Мкеланджело, – перевершити природу, створити з людини титану. «Потоп» першою композицю, виконаною художником на стел Скстинсько капели. Пзнше за вказвкою одного з римських пап ц фрески були збит, на стн вд пдлоги до стел було створено одне з найбльш чудових творв монументального живопису – знаменита фреска Мкеланджело «Страшний суд». Очевидно Мкеланджело, розглядаючи картини знизу, знайшов розмри фгур недостатнми.
За асиметричного розподлу постатей Мкеланджело рветься дност перспективи. Колосальна фреска загальною площею понад шстсот квадратних метрв (виконана Мкеланджело за двадцять шсть мсяцв мж 1508 1512 р. ) не мала навть вддалених прообразв у попередньому живопис талйського Вдродження ан за свою дейною програмою, ан в план само системи монументального розпису. Ще за життя художника тато наказав оголен тла записати драпруванням, а в 1596 роц нший Папа (Климент VIII) хотв взагал збити весь «Страшний суд».
Бля нг Христа см ангелв, описаних вангелстом св.
Юлй II оглянув половину роботи – Мкеланджело ще не завершив, мовчки зйшов з вишки. Де б мг сховатися вд папського гнву. Два останн скульптурн творння Мкеланджело -- «Пта з Палестрини» у Флорентйському собор й «Пта Ронданн». Але цей проект, схвалений папою, не задовольнив самого майстра.
У 4 головн групи об39днан могутн представники ц герочно породи людей. Но самую главную ценность Сикстинской капеллы представляют, несомненно, фрески ее стен и свода, в особенности фрески Микеланджело, которые по праву считаются вершиной ренессанского искусства. Совершенно несподвано виявляться нове збльшення розмрв.
У створених шстнадцятирчним юнаком невеликих рельфних композицях «Мадонна бля сходв» «Битва кентаврв», безумовно, нема Нчого учнвського. У його служнн як архипастиря я б видлив два напрямки. Основний стрижень художньо реформи Мкеланджело полягала в тому, що вся стеля, з усма склепннями люнетами, вн бере як щось цле, як уявний герочний свт, що стелеться над головами глядачв. – Для Блаженншого Любомира дуже важливим було питання дентичност УГКЦ. Спочатку, правда, у нього були помчники – пять художникв, серед них його друг Граначч.
Патрарх вдчував з боку римських чинникв певну небезпеку для снування ГКЦ в Укран.
Архитектоническая структура розписи незвичайна. Ми начебто бачимо, як ожива тло Адама, як прокидаються у ньому сили життя. Мкеланджело продовжив тут почату в римськй «Пт» лню психологчного трактування, але психологзм «Давида» -- особливого, укрупненого порядку, вдповдно до масштабу й характеру цього образу. У композиц Мкеланджело помстив свй автопортрет. хоча вн нод скаржився на непосильн труднощ, хоча, смючись над самим собою, писав, що в нього вд напруги вилз зоб на ши, а живт пдповз впритул до пдборддя, хоча запевняв, як ранше «не мсце тут мен, я – не художникь», вн, захопившись, працював з величезним захопленням. Правда, через якийсь час наступн римськ папи вважали «Страшний Суд» Мкеланджело надто фривольним з-за велико клькост оголених тл на фресц одного з учнв художника довелося забезпечувати фгури драпровками накидками (частково вилученими при подальших реставрацйних роботах).
Саме розматсть пропорцй створю незвичну вроду й невичерпне багатство розписи: поруч з величезними пророками сивиллами – маленьк путт, а дал знову нов пропорц – в люнетах, в постатях юнакв, у дючих обличчях «сторй». Вн потряса саме свою простотою, як могутня темна брила, застигаючи в трагчному розпач. У «Потоп» Мкеланджело д не окремими фгурами, а цлими групами, комплексами фгур.
Юний Данило трима на колнах розкриту книгу. Справа в тому, що Мкеланджело до того моменту (йому було лише 33 роки) основн мав сво досягнення в галуз скульптури, а не живопису. Згнтивши серце довелося дати згоду. Вн бльшою мрою, нж нш майстри, видля в людському характер серцевину: герочне начало, що розумться насамперед як здатнсть людини до активно д, до подолання всх перешкод, що стоять на шляху.
В нй мали б домнувати де рвност. Архтектончна структура розпису незвичайна. Майстер запрацював наче з кнця. «Створення свту» показано як грандозне явище, як рух титанчнй сили, мць творчого творення. Мкеланджело розписав весь звд, загальною площею понад 600 м2.
Несподвано можна знайти нове пдвищення розмру. Так минуло клька днв. Роспись авторства выдающихся живописцев итальянского Возрождения поражает как масштабом задумки, так и филигранностью исполнения. Художник не любив сторонньо участ. Художник не любив стороннього участ.
Тобто вдходу вд лн «Шептицький-Слпий» не вдбулося, навпаки – вона знайшла сво продовження. Доручивши створити просту надйну з точки зору безпеки (часи в тал були лих, нтриги змови проти понтифка були не рдкстю), Скст IV отримав Сикстинську капелу, названу пзнше в його честь, в 1483 роц. Не вдаючись до сильно композицйно динамки, до складного руху, майстер створив тип героя, сповненого смливост, сили й готовност до д. Приблизно в цей самий час Мкеланджело одержу ще одне замовлення -- розписати фресками одну з стн залу Велико ради палацу Синьйор. – Зображен в кутових втрилах капели. Бльшсть з цих фресок стоть на самому високому рвн мистецтва кватроченто.
Художник мг продовжувати. Зрозумвши, нарешт, в чому справа, венецанця сам поспшили «зникнути» повернулися у Флоренцю. Спочатку розпис пвденно стни починалася з циклу фресок Перуджино на тему життя Мойсея, першою з яких була картина «Рздво Мойсея». З кнця XV столття, по розпорядженню Скста IV, в Капел проходять Конклави. Детал зведен до мнмуму.
Вн починав знову, навчаючись у свох помилках. Ц основн образи виступають в оточенн безлч фгур допомжного порядку -- деально прекрасних юнакв-рабв (у кутах бблйних сцен у середнй частин склепння), маленьких путт-атлантв (збоку вд пророкв сивл), трактованих у скульптурних формах, та нших зображень. Через це значення церковно стор довгий час применшували або й узагал нвелювали. Технка фрескового живопису полягала в накладенн фарб на сирий грунт. Бог тут зображено двч.
Нарешт одна картина була закнчена висохла благополучно, але через деякий час на нй виступило величезне сире пляму, швидко розростаючись, стало «пожирати» картину. «Створення Адама». Сьогодн мина перша сумна рчниця вд дня вдходу Блаженншого Любомира Гузара. Бльшсть цих фресок слд за рвн мистецтва кватроченто. Гладка стна покривалася штукатуркою з сумш пску вапна.
Скажмо, про Володимира Великого дуже часто пишуть, що вн охрестив Русь для того, щоб вона «придналася до см вропейських народв». Тому коли виявилося, що УГКЦ пережила вс ц десятилття радянського панування, залишаючись в опозиц до режиму, то на хвил нацонального та релгйного пднесення до ц Церкви потягнулися т люди, як не мали досить сформовано релгйно та конфесйно свдомост, не були практикуючими християнами, взагал не були воцерковлен.
З ншого боку, фреска ма ще безлч декоративних постатей. я маю право назвати свою роботу «Вакх напдпитку». Йдучи, вн суворо забороняв пускати когось у капелу. Вн навчався мислити широко, жити роботою, бачити правду.
Мкеланджело подобались ц фрески. Вони розмстилися сцени на сюжети Старого Завту вд створення свту до стор Ноя. напруга – Сонце Мсяць створен. Вони пройнят людинолюбством, симпатю до простих людей, що зазнають утиску тяготи. Бог летить, немов серед гуркоту грому, на мить зупиняться.
– Перш за все потрбно сказати про обднання не тльки Синоду пископв УГКЦ, а й само Церкви. Узяти хоча б той факт, що греко-католицьк парх були визнан тльки на Захднй Укран ( здебльшого так воно й сьогодн), а на решт територ Украни греко-католики могли мати тльки екзархати. У 1508 р. Папа Юлй II доручив Мкеланджело Буонаротт розписати фресками плафон Скстинсько капели у Ватикан. У Рим ставилися до цього з осторогою, бо й там певний час було бажання замкнути УГКЦ територально.
Завершальна фреска «Обговорення над тлом Мойсея» розташована на стн з боку входу. Проте така полтика для укранських греко-католикв, зокрема, для Патрарха Йосифа, якому дивом вдалося вирватися з радянського ГУЛАГу, виглядала вдступом вд принципв католицько солдарност Римського Престолу з «Мовчазною Церквою», як називали на Заход. Якось, прийшовши у капелу, вони там художника вн зник, неможливо було впймати його н лсах, н хати.
Фреске был возвращен практически исходный вид только в конце XX века. Але в композиц стел помчаться ще один шов, безпосередньо псля середини. У центр композиц – Христос, надлений титанчною мццю. Плафон вигляда дуже бдно, говорив тато.
Тобто мимовол УГКЦ опиняться в ситуац, коли про не говорять за ж плечима. У нй говорилося про «гори трупв море кров», про Церкву-мученицю. Подбн лсу стали з тих пр вживати постйно при розписуванн стел та верхньо частини стн. Однак вона була загублена, таким чином, сьогодн цикл фресок, що люструють Старий Заповт, починаться з «Подорож Мойсея до гипту». «Вечр» «День» «Нч» «Нч схилила голову до грудей, поклавши ногу на ногу. Обидва прийому вщують композицю бароко, тод як мистецтва Ренесансу вони не знайом.
Але цей проект, схвалений папою, не задовольнив самого майстра. Статуя Давида – висота близько пяти метрв – мала стояти на площ Сеньйор у Флоренц. найбльшими талйськими майстрами. У «Пта з Палестрини», яку майстер призначав для власного надгробка (за твердженням Вазар, скульптор надав Никодимов, що пдтриму тло Христа, сво портретн риси), вн поставив перед собою завдання домогтися повно образно й пластично дност в груп, що складаться вже не з двох, а з чотирьох фгур.
Внутршн примщення Скстинсько капели явля собою прямокутний зал розмром 40 метрв 93 сантиметри на 13 метрв 41 сантиметр. Мкеланджело придумав конструкцю з балок, як стосуються стн, як вже покритих фресками. Юлй II наполягав на золот, не соромлячись те, що знову знадобиться спорудження лсв. У той час Скстинська капела була прикрашена розписом, виконано на початку 80-х рокв XV ст.
Як раз на 1511-1512 рр. Втм, Павло давно вже носився з думкою зобразити на ввтарнй стн Скстни сцени «Страшного суду». Нарешт одна картина була закнчена висохла благополучно, але через деякий час на нй виступило величезне сире пляму, швидко розростаючись, стало «пожирати» картину.
Технка фрескового живопису полягала в накладенн фарб на сирий грунт.