Високою майстернстю вирзняютьсямнатюри в окремих рукописних книжковихтворах того часу. Те саме з культурою художньою Кивсько Рус. Натомсть ндивдуальн набутки належатьвже до значних стилстичних явищ. У дохристиянськ часи склалися перекази про Кия, Щека, Хорива х сестру Либдь, про помсту княгин Ольги деревлянам за вбивство чоловка князя горя, про одруження Володимира з полоцькою княжною Рогнедою, про «вщого» Олега тощо. Сварог Сварожичи, До чоловчих богв слов39ян вдносяться Перун, божества Велес, родючост Рд, Ярило.
Це були скотарсько-хлборобськгромади з колективною власнстю нахудобу. Вдом сакральнскульптури малих великих форм. Про сторю укрансько культури та Так лтератури, можна сказати про сторю суспльного життя, а також оперу народними вруваннями, бо сторя завжди мцно поднана з Врою, переказами, пснями, що в значнй мр склались ще за дохристиянських часв. Центр селищавикористовувався як загн для громадськохудоби. По-перше, вона була логчним й сторичним продовженням греко-римсько античност. Вдбувся подл на грецький Схд латинський Захд.
Поселення зводилисяна вдкритих мсцях без обороннихспоруд житло споруджувалося по колу, одне бля одного, в яких, напевно, рзнокольоровим длилося орнаментом. Житло на кмнати, жили окрем члени родини. Помешкання опалювалося пччю, складеноюз глиняних валькв – середина залишаласяпорожньою хати будувалися каркаснпромжки мж стовпами заплтали лозоюй обмазували ззовн та зсередини товстимшаром глини стни розписували яскравимифарбами, характернимиособливост так. У давнину люди врили, що земний вогонь породжуться вогнем небесним. Бльшсть знахдок, якстановлять матерльний комплексчерняхвсько культури, виробиремсникв. Доостаннх належать антропоморфн стели, доли. У давнину хворих проносили через вогонь снував провозити звичай наречен й наречену мж вогнищами. Пд час свят проводили рзн гри та водили танки. Пд Чернговом, де Чорн Могили, знайден мистецьк шедеври – ритони (стародавнй посуд для вина у вигляд турових рогв).
Бльшсть статуеток, знайдених в ареал цього пероду, присвячено жнц. Художнй рвень х достатньовисокий, за ними певною мрою можнапростежити етнчний етап. Щороку 30 липня стародавн слов'янивдзначали свято Перуна, якому приносили в жертву бикв, баранв, когутв. Стародавн слов'яни глибоко шанували Дажбога, бога неба Сварога та його сина -бога вогню Сварожича. На Рус ще до запровадженняхристиянства як державно релг зароджуться писемнсть, складаються моральнта правов норми, розвиваються архтектура, скульптура (особливо дерев'яна), спостергаються зародки театралзованих вистав тощо. З черняхвською культуроювдбулися суттв змни у виробництвта економц. Велику роль у веслл вдгравали свати – навть веслля звалося тод сватьба. Нашим предкам в гроз представляли битва Перуна йому пдвладних духв з полчищами хмарних демонв.
до н. е. поширилися й залзн трилопатевнаконечники стрл. Культура дохристиянсько Рус мала специфчн риси сво епохи чимало пзнше досягнень були запозичен християнством, Отже. Найстародавншзбереглися в Остромировому вангел (10561057 pp. ) це фгурки трьох вангелств. Яскраве орнаментальне оточення фгур велика кльксть золота роблять цмнатюри подбними на ювелрний вирб. Переписав з староболгарського оригналуй оформив Остромирове вангелдиякон Григорй. Складаються моральнта правов норми, На Рус ще запровадженняхристиянства до як державно релг зароджуться писемнсть, скульптура (особливо дерев'яна), спостергаються зародки театралзованих вистав тощо, розвиваються архтектура. Голок, пнцетв, Бронзу використовувалитакож для виготовлення проколок, хрургчних вдом ножв йзнахдки ливарних форм. На них зображен фантастичн тварини з крилами.
Предмети почали класти на перекриття. Особливост сторичного розвитку Взант та основн етапи взантйсько культури в стор свтово взантйська культури цивлзаця посда видатне мсце. Другий син Сварога Сварожич уособлення вогню. На честь богаВелеса (Волоса) – покровителя худоби на початку счня випкали печиво у вигляддомашньо худоби, одягали маски тварин. Вогню приписувалися очисн цлющ властивост. Знайден србн фгурки коней золотими з гривами та копитами фгурки чоловкв у словянському одяз з вишивкою на сорочц. Грифони, На них зображен у технцкарбування фантастичн звр з пвень, крилами, орли, вовк, битва двохдраконв тощо. Скфи та сармати зробили величезнийвнесок у розвиток свтово культури. Ц два народи мали розвинуту мфологю. Вдом мфи про походження скфв, культбожеств (очевидно, зведених до диногодержавного пантеону).
Утакому будинку мешкало 20 За осб, пдрахунками, отжепоселення налчувало близько 500 600осб. Гусл були подбн до арфи. Стара забава словян – боротьба чоловкв. Весльн танки супроводжувалися плесканням у долон. Основн форми посудурепрезентован горщиками з кулястимтулубом, цилндричною шийкою, вдгнутимивнцями вони орнаментован горизонтальнимилнями, зигзагами. Для цього снували спецальн окрем витоптан майдани, що звалися грищами. Як пишуть лтописц, Стародавн словяни, з музикою, мали весльн самобутн обряди, спвами й танцями.
З'явиласятрадиця прикрашати складними малюнкамизброю, кнську збрую. Звдси походить вдоме висловлення – «вузелок на память». Названим у лтопис сином Сварога, у давньоруському особливо пантеон тсн зв39язки з39днували Сварога з Дажбогом. Гудець – це разом музика спвак й плясець – танцюрист пвець – спвак, у народних грах брали участь митц рзного фаху – що мали рзн назви. Жертвиприносилися також озерам, ркам, колодязям, оскльки слов'яни врили в очиснусилу води. Палиця Перуна, як знак караючо божественно гармати, стала символом влади, «функц» перенесли на царський скпетр, жрецький суддвський жезли. Трипльська культура датутьсяIV III тис. Словяни мали за початок року березень у них також були особлив назви для всх мсяцв, Якперси, литовцта нш народи, при чому ц назви виражали особливост пори стану року природи (див.
З домашнх виробництввирзняються й нш ремесла: косторзне (виготовлення гребенв), каменерзне. У черняхвцв з'явилася нова галузьвиробництва виготовлення ротацйнихжорен. Так особливост соцально-полтичного крани, розвитку Дохристиянськ врування та релгйн уявлення словянського населення Кивсько Рус зумовлювали як особливост повсякденного життя населення, зовншньо полтики. Ще одним божеством небесного пантеону слов39ян був Сварог. Фактично з заснуванням Константинополя Взантя усамостйнються у надрах Римсько мпер (вд цього часу почався вдлк стор Взант). Культ Роду залишився суто поганським тому всляко переслдуваним християнсько церквою. А де-не-де йому приписувалися вс т подвиги, Кузьмодемян був божественним ковалем покровителем шлюбу, зробив як Сварог.
Псля хрещення Рус Сварог як покровитель ковальського справи поступово витсняться християнськими Кузьмою святими Дем39яном. Бог грому й блискавки, божество, Космчне вн шанувався як бог – податель цлющого для природи дощу. термн набув узагальнюючогозначення, стосуться значних явищ, щовиходять за меж набутку конкретноособи. Деревообробка та н. Винятково витонченост досягаютьювелри Кивсько Рус в VI IX Це ст, прядння, ткацтво. Майстри фрескових розписвпрацювали не лише над релгйнимисюжетами. Були знайден рзномантн музичн нструменти – гудки, свирл, гусл, бубни, флейти, труби тощо.
ншимхнм вдомим богом був Танас. На весллях було чути бубни, соплки та рзн «бсов дива». Спльнсть еллнстичних основ у стилстиц спльнсть християнсько деолог зумовили значну схожсть у сюжетах, формах технчних прийомах окремих глок середньовчного мистецтва зробили кордони мж ними не дуже рзко окресленими: нердко памятки «романсько» культури (Франц, спан та тал) визнавалися «взантйськими» навпаки. Табт з Гестю, Папая з Зевсом, Аргмпасу з Афродтою, Тагимасада з Посейдоном, Гойтосира Аполлоном з – Am з Гею, Греки ототожнювалиц божества з своми. Меншезнайдено мсцевих мисок зовсм мало античного посуду. Зазвичай курганними, вдом й поховання, безкурганн Кммерйськ пам'ятки представленолише похованнями. Цестосуться творнь грецьких зодчих, й статуй Родена, малюнкв й картинШевченка. Широко використовувалисьвироби з кольорових металв. Очолювала таку родину жнка, оскльки, як засвдчують пам'ятки, цебув час матрархату.
Ювелрн вироби словяни робили з србла. Майстернсть ювелрв, що набуларозквту в добу Кивсько Рус, зросталавд важких примтивних браслетв, масивних перстенв, гривнв намистз мд або сплетених з србного дроту, до тонких ажурних прикрас, оздобленихдовершеною насчкою, що передавала нелише прост взерунки, а й складнсюжетн малюнки (наприклад, знахдки зЧорно Могили, Чернгв, X ст. ). Характерною ознакоюстолово керамки срий колр лискована поверхня. На вдмну вд геометричного взантйського, Характерним творв для прикладногомистецтва був рослинний орнамент. З твердих порд каменю робилиточильн бруски.
Ножами з вузьким держаком, бкончними та яйцеподбними також пряслами, а притаманною лише м зброю – Сарматськ поховання вирзняютьсяособливими предметами матеральнокультури. Стни якого прикрашали фрески, у Кив було побудовано камяний князвський палац, нкрустац з рзнокольорових порд порфру мармуру, та мозака. У найдавнш часи подружжя у словян мало форму умикання, тобто викрадання двчини. А потм у нихз'явилися меч довг з ст, сармати користувалисякороткими мечами з кльцевим навершям прямим перехрестям. Який став розумтись як м39я бога – подавача всх благ, з часом вдбуваться розширення значення мен божества Дажбога сонця. 1 з-помж яких особливовидляються србн фгурки коней ззолотими та гривами копитами србнфгурки чоловкв у типовому слов'янськомуодяз з вишивкою на сорочц, Убасейн рчки Рось знайдений скарбречей з VI VII ст.
А жнок золот та бронзовпронизки, Чоловкв супроводжувализброя, глиняний посуд. Посуд збергав блозерськ традиц, але зникли одноручн черпаки, намистини, кубки поширилисялощен та дерев'ян кубки ззолотими пластинками. Свирль – нструмент, що складався з клькох соплок. Наприклад, Софйський собор у Новгород був споруджений з дуба з високими зрубами.
Як служили для захисту ворогв, вд у центр поселеньзнаходилися гради, проведенняплемнних зборв культових обрядв. Що Рд - Столиця Взант Константинополь була заснована Костянтином мператором в 324-330 рр, Така ситуаця пояснються лише тим. Популярним у словян було музичне мистецтво. Мистецькимшедевром IX початку X ст. Але все – таки у словян не снувало диних уявлень про порядок назв мсяцв.
Таке вузелкове письмо можна побачити на храмв стнах як орнаментальний узор поряд з лками святих. туровроги-ритори з Чорно Могили, що пдЧернговом (ритонами називався стародавнйпосуд для вина у вигляд рогв з невеликимиотворами). Знайдена в гирл рчки на Збруч Тернопльщин, Складну композицю ма камяна скульптура збруцького дола. Завершенням усамостйнення вважають 395 рк, коли псля смерт останнього мператора дино Римсько мпер Феодося (роки правлння – 379-395) вдбувся остаточний подл Римсько мпер на Схдну Римську (Взантйську) Захдну Римську мпер. Коралов намиста, Популярними у т часи були вироби давньоруських майстрв – браслети, за виготовлен допомогою технки черн та скан.
З цилндричнимишийками, Вживалися також глеки грушоподбно яйце- форм, а також бронзов казани зцилндрично-кончними нжками. до н. е. 2.
Протез XVIII ст. Србла, Виробиз золота, щостворювали майстри Кивсько Рус, вирзняються бронзи оригнальнстю, кстки, високоюхудожньою цннстю навть у тих предметах, технологю виготовлення яких запозичили. Зокрема, це стосуться мистецькотехнолог черн використанняхмчного протравлювання србнихвиробв задля створення темного тла, на якому викарбовувалися фгури людей, тварин або декоративний орнамент. Запозиченим було й мистецтво скан використання найтоншого дроту длянапаювання у вигляд мальовничихвзерункв на металеву основу виробу, що прикрашався. Деяк види виробництва малидомашнй характер. Половина виробв виготовленаз стал. 3. Витоки яко сягають у глибоку давнину, Вона запозичена була з Взант та офцйно запровадженакнязем Володимиром у 988 р. Прийняття Руссю християнства стало важливою вхою встор давньорусько культури.
Мисок, декоративно керамкита модельок жител, глечикв – Дуже горщикв, мактр, поширювалосьвиготовлення керамчних виробвпобутового призначення. Що слугують радше якприкраса, в ц часи поширюютьсякован пояси, прорзями, ажурними бо ретельно оздоблюютьсякрапкуванням. Пд менами Кузьми Дем39яна шанувався Сварог, те На що, вказу злиття в народному свдомост мен святих братв за одну Кузьмодемян. Черняхвськбронзоливарники були зв'язан з двомацентрами металург кольорово прибалтйською причорноморською. Болгар, Далеко за КивськоРус межами в Скандинав, каблучки, Взантславилися витвори давньоруських майстрв браслети, коралов намиста, виготовлен з допомогою технки чернта скан.
У вересн особливо урочисто святкувалося свято Рода на честьзавершення всього циклу землеробських робт, на якому пробували «дари природи»- сир, мед, кашу тощо. Повязаних на нитках, а передавали за повдомлення допомогою вузлв, а вони вже були замотан в клубки – так зван книги. Бо тльки знаючи х, Знати дохристиянськ врування укранського народу важливо, дуже ми можемо належно зрозумти тепершню духовну культуру й правдиво оцнити силу Християнзац. Яку дуже часто вкривалимонохромними або полхромними розписами. Ц складалися розписи з рослинного абогеометричного орнаменту, Великукльксть посуду трипльц виготовлялиз глини, зокремакз корв, нколи зображень одомашнених тварин. 2-3-поверхов тереми, з будувалися зрубв прост хати, зрубизакладалися в основу крпосних валв. Додаток 1). Поширенвони вд Дунаю (стру) до Волги (Араксу). Видлено два ступен культури:чорногорвський та новочеркаський.
Актуальнсть теми. Папай, На чолпантеону стояли (найважлившаз-помж скфських богв), Табт Ап. Скфи не робили свом богам жоднихзображень (за винятком бога вйни Ареса, м'я якого Геродот подав грецькою мовою). Аресу скфи присвячували вткнутий укупу хмизу (на погребальному вогнищ)меч-акнак. Особливе мсце займа Перун. Металу, Вироби з каменю, дерева, кстки, глини не просто задовольнялипотреби людей, але й прикрашали х життя. Можливо, у сарматв верховним божествомбула, богиня родючост Астарта, пов'язана культом з Сонця й коня. Наприклад, звринастилстика в скфськй культурокреслилася як окреме явище. на мсц колишньо мегарсько колон Взантя (звдси назва держави, що запровадили гумансти вже псля загибел мпер).
Що засвдчуютьчисленн статуетки, Поряд з високою культуроюземлеробства спостергався до великийпотяг мистецьких студй, виконан в реалстичнйманер. Тепер це ознаки епохи загалом, ане творчост окремих авторв статуй картин. Обрядове значення мали рушники, потм зявився коровай та обрядове деревце. Внчання – це церковний обряд, при якому молодих прикрашали внцем, немов княжою короною.
Провдною галуззю виробництвастало залзоробне ремесло. Билини, Широке розповсюдження мали рзн перекази, приказки, псн, казки, байки, загадки, заклинання, легенди, як виховували почуття справедливост, дружби, врност, любов до сво батьквщини. У «Повст временних лт» м39я Перуна згадуться 11 paзв.
Вдомо, що в епоху вонно демократ у схдних слов'янзначного поширення набула язичницька релгя – полтезм (багатобожжя). Спочатку слов'яни приносили жертви «злим» «добрим» духам («упирям», берегиням), пзнше – Перуну – богу блискавки, Дажбогу – богу сонця. Що прикрашали стни княжихпалат, Свтськими за характером булифрески, сцени полюванята життя княжого в галереях КивськоСоф, а в церквах з'являлися розписи, побутов за тематикою. Мистецтво дохристиянсько Рус Стародавн були русич неперевершеними майстрами деревяно скульптури та архтектури. Заручини мають назву вд того, що жених брав двчину за руки. Вдом прямокутнями з дерев'яним дахом, На новочеркаському ступенстотно поховальний змнився обряд:з'явилися глибок ями, поставленим надерев'ян стовпи. В тому числ й залзн наконечникистрл, Поширилася замсть цльнозалзназброя, стременоподбних двокль-част вудила.
Пзнше з'явилисягорщики з широким дном високимивнцями. Що в епоху вонно демократ у схдних слов'янзначного поширення набула язичницька релгя – полтезм (багатобожжя). Спочатку слов'яни приносили жертви «злим» «добрим» духам («упирям», берегиням), Дажбогу Вдомо, – богу сонця, пзнше – Перуну – богу блискавки. На чолпантеону стояли Табт (найважлившаз-помж скфських богв), Папай, Ап. Скфи не робили свом богам жоднихзображень (за винятком бога вйни Ареса, м'я якого Геродот подав грецькою мовою). Аресу скфи присвячували вткнутий укупу хмизу (на погребальному вогнищ)меч-акнак. Етимологя назв також не завжди зрозумла да привд для рзного роду роздумв на цю тему. Функцонально Сварог пов39язаний з вогнем небесно сферою, отже, з небесним вогнем.
Взагал, слов39яни, як й нш давн народи, шанували вогонь. до н. е. Про високий рвень розвиткугончарства засвдчу велика клькстькерамчних виробв (горщикв, мисок, глечикв, ваз, кухлв, пфосв), виготовленихна гончарному круз.
Коштовного камння, Вд часвзмцнення держави Рус на збльшуваласякльксть яксть прикрас та виробвз золота. У посуд сталипереважати кубки, подбн до жабо-тинських (прикрашен геометричним орнаментом). Важливою рисою культури кммерйцв стели, як хоча й не мають виразновдтворено голови людини, але мстятьзображення одягу та озброння (подбндо стел бронзового вку Украни). Укладених в чотирикутнвнц, Бльшсть споруд у споруджувалася слов'янськихградах з зрубв – колод. Отже, одним з синв Сварога був Дажбог бог сонця. Тому постало питання про замну язичництва -християнською релгю, пройнятою деями монотезму, рарх святих, посмертно винагороди. Бльшстьпредметв з бронзи це прикраси детал одягу: фбули, пряжки, пдвски, шпильки тощо.
Що була в доступна, достатку Довгий час як головний будвельний матералвикористовувалася деревина. На уламках глиняного посудузалишилися сл ди сонячних символв:хрести, рзновиди свастики тощо. Збруцький дол – частина ункально язичницько споруди – святилища. З ус маси назв виявляються праслов39янськ назви, що говорить про днсть походження календаря.
Сварожичем називали вогонь, якому молилися пд клунею приносили жертви. Загальна назва цих народних артиств – скоморохи. З посиленнямсоцально та майново диференцац в середовищ населення Кивсько Русязичницька релгя переста об'днуючу виконувати функцю мж рзнимисоцальними угрупованнями. Взантя репрезентувала протягом усього снування свордний синтез захдних схдних духовних начал, По-друге, мала великий, по-трет, нколи виршальний вплив на цивлзац Пвденно Схдно вропи (взантйський вплив на формування розвиток культури Слд пдкреслити, що змни в соцально-економчнй полтичнй як сферах, супроводжувалисьпосиленням князвсько влади, неминуче викликали змни в духовнй сфер, насамперед, у релг.
Такврування отримали назву солярних. християнсько доби призвв до культурного ( зокрема художнього) знеособлення включених до складу народв, з яких деяк славн великим культурним минулим. Економчний полтичний розклад Римсько мпер -V ст. Зварювання та ншихприйомв, Вдомо понад57 найменувань виробв рзних з залза. Окрем реч виготовлялись за допомогоютермчно обробки. Отже, Перун верховний бог схдних слов39ян велв грозами, громами, блискавкою.
Один з найзагадковших персонажв мфолог, слов39янсько Рд - схднослов39янське божество родючост. УII ст. Напершому ступен ховали в простихпрямокутних та овальних ямах, нод здерев'яним перекриттям у скорченому набоц положенн.
В чому сходяться бльшсть дослдникв, дине, характерними для рчного циклу, це – зв39язок назв з природними явищами. З-помж нших малюнкв виступу трапляютьсязображення скоморохв храмна той час був не лише мсцем молитви, сюди приходили проводити годинидозвлля. На вдмну вдскфв сармати дуже полюбляли фбули заколки для одягу.
Еллнстичне мистецтво, що не мало внутршньо дност навть у добу свого найбльшого розквту, розпалося на клька свордних мсцевих художнх шкл: коптську (гипет), сасандську (Перся), сирйську тощо. Склалася нацональнатрадиця мстобудування, Протягом сторчу слов'ян схдних нагромаджувався багатий досвд архтектури. Щовигдно вирзняв ц вироби з-помж ншихвиробв сусднх народв, Характерна х яскравий ознака декоративний розпис. Родголовний бог схдних слов39ян до затвердження верховенства Перуна, один з богв небесно сфери, творець всього сущого, функцонально (як творець життя) пов39язаний з водою земною небесною (дощем), якимось чином пов39язаний з небесним пдземним вогнем. Були й окрем музики: свирець (або свирльник), сопльник, трубник. м39я цього божества частенько зустрчаться в давньоруських письмових пам39ятках.
Близькою до скан булазернь впаювання дрбнесеньких золотихабо србних кульок на поверхню прикрас. Найдовершеншою ювелрною технологюза часв Кивсько Рус можна вважатиемаль. Мистецтво грецького Сходу в сторичнй лтератур ма назву «взантйське».